10 digi­markki­noinnin trendiä vuonna 2024

Vuodenvaihde on aivan kulman takana. Mitkä ovat ensi vuoden kuumimmat digimarkkinoinnin trendit mainostajalle? Keräsimme 10 trendiä, joita et voi missata vuonna 2024. 

1. Hei Siri! Optimoi äänihaku

Puhetunnistukseen perustuvien virtuaaliavustajien käyttö lisääntyy jatkuvasti. Näitä ovat esimerkiksi Siri ja Google Assistant. Käyttäjät etsivät tuotteita ja informaatiota äänihakujen avulla yhä enemmän. Ero kirjoitettuihin hakuihin verrattuna on, että äänihaussa käytetään puhekieltä, kokonaisia lauseita tai kysymyksiä keskustelumaiseen sävyyn. 

Toistaiseksi vain Siri ymmärtää suomea. On kuitenkin vain ajan kysymys, milloin Google Assistant seuraa perässä. Silloin suomenkielisten äänihakujen määrä lisääntyy entisestään, ja tämä vaikuttaa hakukoneoptimointiin. Markkinoijien täytyy pitää ajoissa huolta siitä, että verkkosisällöt ja niiden avainsanat vastaavat puhutulla kielellä tapahtuvia hakuja. 

2. Vaikuttajamarkkinointi murroksessa

Markkinoinnissa painopiste siirtyy suurista megavaikuttajista yhä enemmän mikro- ja makrovaikuttajiin. Usein kannattaa tehdä yhteistyötä tiettyyn aiheeseen erikoistuneiden vaikuttajien kanssa, joilla on pienet mutta uskolliset yleisöt. Silloin vaikuttajan tuottama sisältö on autenttisempaa ja seuraajat muodostavat tarkemman ja paremmin sitoutuneen kohderyhmän markkinointiviestille.

Lisäksi maailmalla yleistyvät koko ajan tekoälypohjaiset virtuaalivaikuttajat. Näiden määrä Suomessa kasvaa todennäköisesti seuraavan vuoden aikana, joten myös tätä digimarkkinoinnin trendiä kannatta pitää silmällä. 

3. Hyperpersonoitu sisältö

Kolmannen osapuolen evästeet poistuvat vähitellen käytöstä ja verkkokäyttäytymisen perusteella tapahtuva mainonnan kohdentaminen vaikeutuu. Sen tilalle tulee käyttäjille tarkasti räätälöityä eli hyperpersonoitua sisältöä, joka perustuu yrityksen itse keräämään ensimmäisen osapuolen dataan.

Ensimmäisen osapuolen dataa ovat esimerkiksi tiedot asiakkaan aikaisemmin tekemistä ostoksista, joiden perusteella voi lähettää asiakkaalle henkilökohtaisia tarjouksia. Tekoäly voi tehdä asiakastietojen pohjalta valistuneita arvauksia siitä, millaiset personoidut tarjoukset saattaisivat kiinnostaa yleisöä. Tekoälyn avulla onnistuu myös räätälöityjen sisältöjen tuottaminen ilman kohtuutonta työmäärää.

Kuluttajat ovat tottuneet personoituihin sisältöihin ja ostavat todennäköisemmin brändeiltä, joilta he ovat saaneet esimerkiksi henkilökohtaisia tarjouksia tai suosituksia. Yksilöllisen kokemuksen tarjoaminen on hyvä keino vahvistaa suhdetta asiakkaisiin ja erottua kilpailijoista.

4. Shoppailu Somessa

Sosiaalisen median osto-ominaisuudet kehittyvät. Näitä ovat esimerkiksi sovelluksen sisäiset ostot ja ostoksille tarkoitetut postaukset. Kuluttajien on jatkossa yhä helpompi ostaa tuotteita suoraan sosiaalisen median syötteistä. Etenkin B2C-yritysten kannattaa luoda asiakkaille saumattomia sosiaalisen kaupankäynnin kokemuksia. Varmista, että somekanavien sisältö on houkuttelevaa ja kannustaa ostamaan, ja ota alustojen tarjoamat uudet kauppaominaisuudet käyttöön. 

5. Digitaalinen ulkomainonta

Digitaalisella ulkomainonnalla voi  tehdä todella luovia, ketteriä ja tarkkoja ratkaisuja

Digitaalisia ulkomainospaikkoja on tullut Suomeen viime vuosina huimasti lisää. Diginäyttöjä löytyy kauppakeskuksista, kadunvarsilta, päivittäistavarakaupoista ja lentokentiltä. Digitaalisella ulkomainonnalla voi tavoittaa lähes kaikki suomalaiset. Sillä voi tehdä myös todella luovia, ketteriä ja tarkkoja ratkaisuja vaikkapa näyttämällä mainoksia vain tietyssä paikassa tiettyyn aikaan ja jopa sään perusteella. Digitaalista ulkomainontaa kannattaa kokeilla vuonna 2024. 

6. AR- ja VR-kokemukset mainonnassa

Vuonna 2024 virtuaalitodellisuus (VR) ja lisätty todellisuus (AR) yleistyvät mainonnassa. Esimerkkejä ovat esimerkiksi Snapchatin filtterimainokset, joiden avulla käyttäjä pääsee testaamaan tuotetta sovelluksessa ja voi siirtyä suoraan mainostajan verkkosivustolle ostoksille. Vaikka AR ja VR eivät ole täysin uusia markkinoinnissa, mukaansatempaavat kokemukset ovat kehittymässä tekoälyn mukana uudelle tasolle. 

7. Älykkäämmät chattibotit

Tekoälypohjaiset chattibotit ymmärtävät luonnollista kieltä ja niiden kanssa pystyy keskustelemaan kuten ihmisen kanssa – ainakin melkein. Uusiin tekoälyteknologioihin perustuvat AI-botit voivat säästää yrityksiltä asiakaspalvelutehtävissä paljon enemmän aikaa ja auttaa käyttäjiä tehokkaammin kuin entiset esiohjelmoidut chattibotit. 

8. TikTokin nousu markkinointikanavana

TikTokilla on 1,5 miljoonaa käyttäjää Suomessa

TikTokin asema mainonnan kanavana on Suomessa ollut toistaiseksi pieni. State of Social media 2023 -tutkimuksen mukaan tähän tulee vuonna 2024 muutos. TikTokin mainosratkaisut kehittyvät, ja mainostajat alkavat käyttää niitä. Tutkimuksen mukaan 47 % kyselyyn vastanneista kertoi suunnittelevansa TikTokin käyttöönottoa. Yritysten kannalta erityisesti TikTokin videokeskeisyys ja brändin esiin tuomisen mahdollisuudet ovat mielenkiintoisia. TikTokilla on vuoden 2023 lopussa noin 1,5 miljoonaa käyttäjää Suomessa, ja suosio näyttää kasvavan. Käyttäjät ovat pääsääntöisesti nuoria aikuisia ja heistä yli puolet naisia. 

9. Arvot osana markkinointia ja viestintää

Vuonna 2024 mainostajien kannattaa kiinnittää erityistä huomiota kohderyhmiensä arvoihin. Kuluttajat tekevät yhä enemmän valintoja, jotka perustuvat henkilökohtaisiin periaatteisiin. Esimerkkejä tästä ovat boikotit ja ekologisten tuotteiden ostaminen. Mainostajien kannattaa ottaa asiakkaiden arvot ja näkemykset huomioon, kun tehdään päätöksiä mainosten kohdentamisesta ja sisällöstä. Yritykset voivat myös nostaa viestinnässä esiin rohkeammin omia arvojaan ja löytää sitä kautta samanmieliset asiakkaat. 

10. Mainostaminen pelien sisällä

Pelien sisäisistä mainoksista on tullut yhä tärkeämpi kanava. Esimerkiksi urheilupelien taustalla näkyvät mainosjulisteet sulautuvat saumattomasti sisältöön eivätkä keskeytä tai häiritse kokemusta. Käyttäjätietojen ja koneoppimisen avulla pelimainoksia voi kohdentaa tarkasti. Peliala kasvaa edelleen ja sen mukana pelien sisäinen mainonta. 

Nea Tarjavuori

Digimarkkinoinnin asiantuntija

Nea Tarjavuori

Digimarkkinoinnin asiantuntija

Jaa artikkeli