Siirry sisältöön

Snapchat-mainonta

Snapchat on pikaviestisovellus, jota käytetään nopeaan kuvien ja lyhyiden videoiden jakamiseen. Sovelluksen ominaispiirre on katoavat sisällöt, jotka häviävät katsomisen jälkeen. Näitä sisältöjä voi jakaa yksityisesti yksittäisille henkilöille, ryhmille tai kaikille käyttäjille. Erityisesti nuorten keskuudessa suosittu alusta on kerännyt noin 1,3 miljoonaa viikoittaista käyttäjää Suomessa.

Miksi Snapchat-mainonta kannattaa? 

Snapchat on uudehko alusta digimarkkinoinnin kanavien joukossa, joten kilpailu alustan mainospaikoista on vielä vähäistä. Tämän lisäksi mainonnan kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat verrattuna muihin kanaviin. Nämä seikat tekevät mainonnan kokeilemisesta helppoa, ja pienilläkin panostuksilla voi saavuttaa merkittäviä tuloksia.

Snapchat sopii erityisen hyvin tapahtumien markkinointiin ja ennakkomarkkinointiin. Snapchatin avulla on helppo synnyttää ennakkoinnostusta esimerkiksi uuden tuotteen lanseerauksen yhteydessä. Karttaominaisuus sen sijaan tarjoaa loistavia mahdollisuuksia erityisesti tapahtumien mainontaan. Lisäksi Snaphat sopii hyvin esimerkiksi arvontoihin ja kilpailuihin.

Snapchatin mainosmuodot ovat erityisen vaikuttavia. Koko näytön täyttävä mainos herättää kohdeyleisösi huomion. Lisäksi virtuaalitodellisuus ja erilaiset filtterit tarjoavat viihdyttäviä ja kiehtovia tapoja brändisi esilletuomiseen.

Snapchatin käyttäjätilastoja. Käyttäjiä Suomessa 1300000. Sukupuolijakauma: miehet 47 %, naiset 53 %.

Millaisia Snapchat-mainokset ovat?

Snapchatin mainosmuotojen valikoima muistuttaa paljolti muiden somekanavien valikoimaa:

  • Kuva- ja videomainokset: Mainokset, jotka täyttävät koko ruudun ja näkyvät tarinoiden joukossa.
  • Collection-mainos: Mainosmuoto, joka esittelee tuotteita ja ohjaa käyttäjiä shoppailuun. Tämä mainos näkyy tarinoiden joukossa.
  • Story-mainos: Mainosmuoto, joka koostuu useista peräkkäisistä kuvista tai lyhyistä videoista. Tämä mainos näkyy Discovery-osiossa, jossa esitellään kiinnostavimpia sisältöjä.

Kohdennusvaihtoehdot ovat vastaavat kuin muissakin sosiaalisen median kanavissa. Snapchatissa erityisen hyvin toimii mainonnan kohdentaminen demografisten tietojen sekä sijainnin perusteella. Muut vaihtoehdot sisältävät mm. kiinnostuksen kohteet, sovelluksen sisäisen käyttäytymisen, asiakaslistat ja verkkosivustoilla aikaisemmin vierailleille kohdentamisen.

GidiUpin jatkuvan digimarkkinoinnin prosessi

  • Aloitamme huolellisella digimarkkinoinnin strategisella suunnittelulla, joka sisältää muun muassa sisältöjen, kohderyhmien ja tavoitteiden määrittelyn yhdessä asiakkaan kanssa. Suunnittelu on tärkeä vaihe, jossa kaikille osapuolille selvennetään, mitä tehdään, miten ja miksi.
  • Suunnitelmassa määriteltyjen tavoitteiden asettamista varten määrittelemme ja toteutamme mittariston, jonka avulla tuloksia seurataan. Toteutamme tulosten sekä lyhyemmän että pidemmän aikavälin seurannan. Mittaristo ja tavoitteiden seuranta ei välttämättä perustu pelkästään digimarkkinoinnin lukuihin, vaan mukaan voidaan ottaa myös esimerkiksi asiakkaan liiketoiminnan lukuja CRM-järjestelmästä.
  • Suunnittelemme ja toteutamme digimarkkinoinnissa käytettävät luovat sisällöt. Toteutetut sisällöt muokataan mahdollisten asiakkaan kommenttien mukaisesti. Sopimuksesta riippuen materiaalien toteutuksen voi hoitaa myös asiakas itse.
  • Koostamme suunnitelman pohjalta muutokset tai mahdolliset uudet kampanjat valittuihin mainosjärjestelmiin, esimerkiksi Googlen ja Metan alustoille. Kun muutokset ovat valmiina, käynnistetään ne sovittuna ajankohtana.
  • Asiakkuudesta vastaavalle asiantuntijalle on varattu tyypillisesti joka viikko sopimuksen mukainen määrä aikaa ylläpitotoimiin. Nämä toimet sisältävät mainonnan tulosten seuraamisen ja mainonnan optimointiin tähtäävien toimenpiteiden toteutuksen. Rutiinitoimien automatisoinnilla ja prioriteettilistojen avulla otamme kaiken irti sovituista työtunneista. Keskitymme toiminnassamme analysointiin ja laajempiin kehitystoimenpiteisiin.
  • Pidämme vähintään kerran kuukaudessa työpalaverin asiakkaan kanssa, jonka yhteydessä raportoimme digimarkkinoinnin tulokset selkeän ja visuaalisen Looker Studio -raportin kautta. Käymme arvokasta dialogia asiakkaan kanssa ja haastamme häntä kertomaan yrityksen tilanteesta myös liiketoiminnan näkökulmasta. Palaverin yhteydessä käsittelemme myös muut ajankohtaiset asiakkuuteen liittyvät asiat.

Somemainonnan asiakkaitamme

Kysy lisää Snapchat-mainonnasta!

Mikäli kiinnostuit Snapchat-mainonnasta, ota yhteyttä, niin jutellaan lisää yrityksesi tarpeista.

Miten haluat yhteydenoton?