Siirry sisältöön

Facebook-mainonta

Facebook ja Instagram tarjoavat erinomaiset mahdollisuudet digimarkkinoinnin toteuttamiseen. Facebook-mainonta loistaa erityisesti tarkoilla kohdennusmahdollisuuksilla, kohtuullisilla kustannuksilla sekä merkittävällä vaikutuksella. Lisäksi Instagram-mainonta on helposti hallittavissa saman mainosjärjestelmän avulla, mikä tehostaa kampanjoiden hallintaa entisestään.

Miksi Facebook-mainonta kannattaa? 

Facebook tarjoaa monipuolisia ja tarkkoja kohdennusmahdollisuuksia, mikä tekee mainonnasta vaikuttavaa ja kustannustehokasta. Mainoksia voidaan kohdentaa demografisten tietojen, kuten iän ja sukupuolen, lisäksi myös käyttäjien kiinnostuksenkohteiden ja sovelluskäyttäytymisen perusteella. Täten Facebookin kautta on mahdollista tavoittaa hyvinkin tarkka yleisö. Lisäksi Facebook-mainontaa on mahdollista näyttää verkkosivustolla aikaisemmin vierailleille käyttäjille.

Kohdennusten lisäksi myös mainosmuotoja on Facebookissa monipuolisesti. Facebookissa on monia eri mainosmuotoja ja mainosten sijoituspaikkoja, joista jokainen yritys löytää varmasti itselleen sopivimman vaihtoehdon. Monipuoliset vaihtoehdot tarjoavat myös loistavan mahdollisuuden kokeilla erilaisia lähestymistapoja esimerkiksi kampanjoiden yhteydessä.

Facebook-mainonta on edullista moniin muihin kanaviin, esimerkiksi LinkedIniin, verrattuna. Facebook-mainonnasta maksetaan joko klikkausten tai näyttökertojen perusteella. Kampanjoille voidaan asettaa joko kampanjakohtainen tai päiväkohtainen hinnoittelu, jota järjestelmä ei ylitä. 

Facebook- ja Instagram-mainoksia hallinnoidaan saman helppokäyttöisen mainonnanhallintajärjestelmän avulla. Tämä yhtenäinen mainosjärjestelmä mahdollistaa kampanjoiden, sisältöjen ja kohdennusten luomisen ja käyttämisen samanaikaisesti sekä Facebookissa että Instagramissa. Tämä säästää merkittävästi aikaa ja vaivaa, kun kampanjoita ei tarvitse erikseen räätälöidä molempiin palveluihin.

Facebookin käyttäjätilastot. Käyttäjiä Suomessa: 3900000. Sukupuolijakauma: miehiä 44 %, naisia 56 %.

Millaisia Facebook-mainokset ovat?

Facebook tarjoaa erilaisia mainosmuotoja ja -paikkoja, joihin viestin voi sijoittaa. Seuraavassa on lueteltuna yleisimmät vaihtoehdot. Kaikki mainosmuodot voidaan käytännössä sijoittaa mihin tahansa mainospaikkaan, vaikka mainosmateriaalin koko ja tyyli voivat vaihdella.

Mainosmuodot:

  • Kuvamainokset: Nämä mainokset näkyvät käyttäjän ”syötteessä” muiden julkaisujen joukossa, ja ne muistuttavat ulkoasultaan tavallisia Facebook-julkaisuja.
  • Videomainokset: Videomainokset näyttävät samalta kuin orgaaniset videopostaukset ja ne näkyvät vastaavissa sijoitteluissa kuin kuvamainokset. Videomainokset ovat loistava tapa esitellä tuotteita ja vahvistaa brändiin liittyviä mielikuvia. Videomainosten suosio kasvaa jatkuvasti, sillä ne vangitsevat tehokkaasti katsojien huomion.
  • Karusellimainokset: Karusellimainokset sisältävät useita kuva- tai videomainoksia yhdessä mainoksessa. Tämä muoto soveltuu erityisen hyvin tuotevalikoiman esittelyyn ja tarinankerrontaan.
  • Collection-mainokset: Tämä mainosmuoto muistuttaa karusellimainosta, mutta sisältää yhden pääkuvan tai videon sekä useita pienempiä tuotekuvia. Mainoksesta käyttäjä voi siirtyä suoraan tuotekatalogiin, mikä tekee siitä erinomaisen vaihtoehdon verkkokaupoille. Mainostajan Facebook-mainostililleen lataamasta katalogista haetaan automaattisesti tuotetiedot ja -kuvat.

Mainospaikat:

Facebookissa on useita erilaisia mainospaikkoja, joiden monipuolisuus saattaa yllättää. Yleisimmät mainospaikat ovat:

  • Tarinat: Facebookin tarinaosiossa näkyvät 16:9 kuvasuhteen kokoiset kuva- tai videomainokset. Kun mainos päättyy, sovellus ohjaa käyttäjän automaattisesti seuraavaan sisältöön.
  • Syöte: Etusivulla orgaanisten postausten joukossa näkyvät mainokset sulautuvat saumattomasti ympäristöön ja vangitsevat käyttäjän huomion.
  • Kelat: Kelavideoiden välissä näytetään 30 sekunnin mittaisia videomainoksia samalla tavalla kuin tarinamainoksia tarinoiden välissä. Musiikin lisääminen parantaa mainoksen tehokkuutta. Mainos pysyy näkyvillä käyttäjän ruudulla, mikäli käyttäjä ei siirry seuraavaan sisältöön.

GidiUpin jatkuvan digimarkkinoinnin prosessi

  • Aloitamme huolellisella digimarkkinoinnin strategisella suunnittelulla, joka sisältää muun muassa sisältöjen, kohderyhmien ja tavoitteiden määrittelyn yhdessä asiakkaan kanssa. Suunnittelu on tärkeä vaihe, jossa kaikille osapuolille selvennetään, mitä tehdään, miten ja miksi.
  • Suunnitelmassa määriteltyjen tavoitteiden asettamista varten määrittelemme ja toteutamme mittariston, jonka avulla tuloksia seurataan. Toteutamme tulosten sekä lyhyemmän että pidemmän aikavälin seurannan. Mittaristo ja tavoitteiden seuranta ei välttämättä perustu pelkästään digimarkkinoinnin lukuihin, vaan mukaan voidaan ottaa myös esimerkiksi asiakkaan liiketoiminnan lukuja CRM-järjestelmästä.
  • Suunnittelemme ja toteutamme digimarkkinoinnissa käytettävät luovat sisällöt. Toteutetut sisällöt muokataan mahdollisten asiakkaan kommenttien mukaisesti. Sopimuksesta riippuen materiaalien toteutuksen voi hoitaa myös asiakas itse.
  • Koostamme suunnitelman pohjalta muutokset tai mahdolliset uudet kampanjat valittuihin mainosjärjestelmiin, esimerkiksi Googlen ja Metan alustoille. Kun muutokset ovat valmiina, käynnistetään ne sovittuna ajankohtana.
  • Asiakkuudesta vastaavalle asiantuntijalle on varattu tyypillisesti joka viikko sopimuksen mukainen määrä aikaa ylläpitotoimiin. Nämä toimet sisältävät mainonnan tulosten seuraamisen ja mainonnan optimointiin tähtäävien toimenpiteiden toteutuksen. Rutiinitoimien automatisoinnilla ja prioriteettilistojen avulla otamme kaiken irti sovituista työtunneista. Keskitymme toiminnassamme analysointiin ja laajempiin kehitystoimenpiteisiin.
  • Pidämme vähintään kerran kuukaudessa työpalaverin asiakkaan kanssa, jonka yhteydessä raportoimme digimarkkinoinnin tulokset selkeän ja visuaalisen Looker Studio -raportin kautta. Käymme arvokasta dialogia asiakkaan kanssa ja haastamme häntä kertomaan yrityksen tilanteesta myös liiketoiminnan näkökulmasta. Palaverin yhteydessä käsittelemme myös muut ajankohtaiset asiakkuuteen liittyvät asiat.

Somemainonnan asiakkaitamme

Kysy lisää Facebook-mainonnasta!

Me GidiUpilla olemme kokeneita Facebook-mainonnassa, ja autamme mielellämme sinuakin onnistuneen Facebook-mainonnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää yrityksesi tarpeista.

Miten haluat yhteydenoton?