ChatGPT julkaistiin 30.11.2022. Kuluneen vuoden aikana koneet eivät ole vielä nousseet kapinaan eivätkä vieneet kaikilta työpaikkoja. Tyyntä myrskyn edellä vai huomaamaton mullistus kulisseissa? Tässä muutama näkökulma nopeasti kehittyvään tilanteeseen.
Tekoäly on jo muuttunut arkipäiväiseksi eikä tunnu älykkäältä
Tekoälylle ei ole olemassa yksiselitteistä määritelmää. Aina kun koneet alkavat ajatella paremmin, määritelmä tahtoo muuttua. Algoritmit ovat oppineet pärjäämään shakissa, tunnistamaan kasvoja ja ehdottamaan ajoreittejä, eivätkä ne enää tunnu erityisen älykkäiltä.
ChatGPT:n julkaisu muutti tunnelman – hetkeksi. Tekstiä ja kuvia tuottava generatiivinen tekoäly, gen AI, vaikuttaa kertaluokkaa inhimillisemmältä kuin shakkitietokone.
Aikaisemminkin uudet teknologiat ovat nopeasti muuttuneet osaksi arkipäivää. 1800-luvun viaton sähkön ihailu ja 1990-luvun puheet multimediasta kuulostavat nyt herttaisen vanhanaikaisilta. Sama on tapahtumassa tekoälylle.
Tekoäly on jo käytössä sielläkin missä sitä ei huomaa
Tutkimuksen mukaan kolmasosa yrityksistä käytti generatiivista tekoälyä säännöllisesti jo elokuussa 2023.
Meillä ja sisaryrityksissämme Ida Framissa ja Into-Digitalissa gen AI:ta käytetään mm. tekstin hahmotteluun, tiedonhakuun, kuvien tuotantoon sekä jonkin verran koodauksenkin apuna.
Keinoälyä löytyy tietysti ennestään lukemattomien palveluiden taustalta, kuten mainosjärjestelmistä ja analytiikan työkaluista. Kehittyvä teknologia tekee tutuista ohjelmistoista tehokkaampia vaivihkaa.
Kielimalleihin pohjautuva tekoäly on kuitenkin tuonut saataville aivan uusia työkaluja, jotka osaavat esimerkiksi käsitellä automaattisesti suuren määrän asiakaspalautteita.
Tekoäly on jo tehnyt hurjia asioita mahdolliseksi
Wim Wendersin 4-tuntisessa elokuvanjärkäleessä ”Maailman ääriin” (1991) keksittiin keino tallentaa unia. Tarinassa moni jäi auttamattomasti koukkuun omien uniensa katseluun. Netflix, YouTube ja TikTok ovat vanginneet käyttäjät ruutujen ääreen yhtä tehokkaasti. Tekoälypohjaiset viihdepalvelut voivat kohta olla paljon koukuttavampia.
Generatiivinen AI avaa aivan uusia mahdollisuuksia ja aiheuttaa valtavia perhosvaikutuksia (tai oikeastaan kolibrivaikutuksia). Taivas taitaa olla rajana, joitakin seurauksia voisivat olla vaikkapa tällaiset:
- Verkkopalvelut alkavat edellyttää, että niitä käytetään omalla nimellä ja vahvalla tunnistautumisella, jotta valekäyttäjät pystytään karsimaan.
- Käsikirjoitetut elokuvat jäävät historiaan, kun uusia palveluita voi pyytää generoimaan juuri sellaisen ohjelman, jonka itse haluaa nähdä.
- Virtuaaliset AI-kaverit korvaavat ikävystyttävät oikeat kaverit.
Tekoälyn väärinkäyttö on jo alkanut
Tekoälyn nopean kehityksen riskeistä keskustellaan aktiivisesti. Britanniassa järjestetty kansainvälinen AI Safety Summit nosti marraskuussa esiin yhteisiä huolia. Yksi näistä oli se, kuinka generatiivisen tekoälyn vauhdittama disinformaatio vaikuttaa jopa demokratiaan ja vaalituloksiin.
- Suomessa kaksi poliitikkoa jakoi viime viikon aikana tekoälyllä tekaistuja kuvia ajankohtaisista ilmiöistä. Vaikka kuvat eivät olleet kovin uskottavia, ne menevät helposti täydestä.
- Sports Illustrated -lehti jäi viikko sitten kiinni siitä, että tekoälyn kirjoittamien uutisten yhteydessä näytettiin tekoälyllä väärennettyjen olemattomien journalistien nimiä ja kuvia.
- Myös rikollisia huijausviestejä on yhä vaikeampi tunnistaa.
Valtiot ja yritykset etsivät teknologian kehityksen pelisääntöjä. 26.11.2023 solmittiin 18 maan kesken sopimus, jonka tarkoitus on saada yritykset kehittämään tekoälystä turvallista. Amazonin äskettäin julkistama Titan-kuvageneraattori lisää kuviin näkymättömän vesileiman, jolla ne voi tunnistaa tekoälyn tuottamiksi.
Kokeile rohkeasti mutta vastuullisesti
Markkinoijan kannalta tekoälypohjaiset työkalut ovat työkaluja muiden joukossa. Niitä voi käyttää hyvin tai huonosti, eettisesti tai epäeettisesti. Varmasti ainakin kilpailijasi tehostaa parhaillaan työntekoa keinoälyllä.
Vaikka AI-ratkaisut voivat säästää aikaa, ne eivät tyypillisessä toimistotyössä syrjäytä ihmisen työpanosta. Tapauskohtaisesti täytyy arvioida, milloin vaikkapa tekstin konekäännös vauhdittaa työtä ja milloin sen korjailu aiheuttaa enemmän vaivaa. Myös tietosuojakysymykset täytyy muistaa, kun esimerkiksi asiakastietojen käsittelyä automatisoidaan.
Mitä nopeammin valjastat uusia työtapoja käyttöön, sitä enemmän ehdit niistä hyötyä.
Jani Metsätähti
Digimarkkinoinnin asiantuntija
kirjoitti artikkelin melkein kokonaan itse ilman tekoälyavustajaa
+358 40 838 9739
jani.metsatahti@gidiup.fi
Jani Metsätähti
Digimarkkinoinnin asiantuntija
+358 40 838 9739
jani.metsatahti@gidiup.fi
Jaa artikkeli