Siirry sisältöön

TikTok-mainonta

TikTok on suosittu sosiaalisen median alusta, joka mahdollistaa lyhyiden videoiden kuvaamisen ja jakamisen. Sovellus on saavuttanut suosiota laajalti eri puolilla maailmaa. Vuoteen 2022 mennessä TikTok oli ladattu yli kolme miljardia kertaa. Suomessa sillä on noin 1,2 miljoonaa viikoittaista käyttäjää, joista suurin osa on alle 25-vuotiaita. Keskivertokäyttäjä viettää TikTokissa jopa 89 minuuttia yhdessä päivässä.

Miksi TikTok-mainonta kannattaa? 

Jokaisella sosiaalisen median alustalla on oma etunsa muihin verrattuna.

TikTokin etuna on mieleenpainuva sisältö. Videon merkitys mainosmuotona korostuu jokaisessa kanavassa, mutta erityisen tehokkaasti se toimii TikTokin kaltaisessa ainoastaan videosisältöön keskittyneessä alustassa. Koko näytön täyttävä mainos on vaikuttava, ja lisäksi viihdyttävyys vahvistaa brändin tunnistettavuutta ja muistijälkeä.

TikTokin käyttäjät ovat sitoutuneita kuluttamaansa sisältöön ja reagoivat helposti myös mainoksiin. Oikein kohdennettuna mainonta saattaa synnyttää runsaasti kommentteja ja keskustelua, joka entisestään parantaa mainosten näkyvyyttä ja sitouttaa yleisöä vielä laajemmin. Sovelluksen sisäisten toimintojen lisäksi mainoksista on myös tehokas ohjaus suoraan haluamallesi laskeutumissivustolle, sillä mainokset tarjoavat kolme interaktiivista kohtaa, joihin voit liittää klikattavan linkin.

Kilpailu TikTok-mainonnasta on vielä vähäistä Suomen markkinoilla, josta syystä mainonnan hintalappu on halvempi moniin muihin somemainonnan ratkaisuihin verrattuna. TikTok-mainonnan hinnoittelu, kuten muidenkin alustojen hinnoittelu, perustuu huutokauppapohjaisiin klikkaushintoihin, joihin kilpailu mainospaikoista vaikuttaa merkittävästi. Huomionarvoista kuitenkin on, että vaikka TikTokissa samalla rahalla saa enemmän mainosnäyttöjä ja klikkauksia kuin vaikkapa Facebookissa, on alustan minimipanostus huomattavasti korkeampi. Tällä hetkellä TikTok-mainontaa ei voi tehdä alle 20 € päiväbudjetilla (600 € kuukaudessa). Facebookissa vastaava raja on 1 € päivässä, joten mikäli kokonaisbudjettisi on alle 600 € kuukaudessa, kannattaa mainontaa tehdä mieluummin muissa kanavissa.

TikTokin käyttäjätilastot Suomessa 2021. Kuukausittaiset käyttäjät: 1200000. Sukupuolijakauma: miehet 44 %, naiset 56 %.

Millaisia TikTok-mainokset ovat?

TikTok-mainonta on ollut saatavilla Suomessa vuodesta 2021 alkaen. Tällä hetkellä käytettävissä on yksi mainosmuoto: In-Feed videomainos, joka näkyy käyttäjän For You -syötteessä orgaanisten julkaisujen joukossa. Käyttäjillä on mahdollisuus tykätä, kommentoida ja reagoida mainossisältöön.

Kohdennusvaihtoehdot ovat päällisin puolin vastaavat kuin muissakin sosiaalisen median kanavissa. Vaihtoehdot sisältävät mm. demografiset tiedot, kiinnostuksen kohteet, sovelluksen sisäisen käyttäytymisen ja verkkosivustoilla aikaisemmin vierailleille kohdentamisen. Myös maantieteellinen kohdennus on mahdollista, mutta vain valtakunnallisella tasolla. Esimerkiksi yksittäisen kaupungin käyttäjiä ei siis ole mahdollista tavoittaa.

GidiUpin jatkuvan digimarkkinoinnin prosessi

  • Aloitamme huolellisella digimarkkinoinnin strategisella suunnittelulla, joka sisältää muun muassa sisältöjen, kohderyhmien ja tavoitteiden määrittelyn yhdessä asiakkaan kanssa. Suunnittelu on tärkeä vaihe, jossa kaikille osapuolille selvennetään, mitä tehdään, miten ja miksi.
  • Suunnitelmassa määriteltyjen tavoitteiden asettamista varten määrittelemme ja toteutamme mittariston, jonka avulla tuloksia seurataan. Toteutamme tulosten sekä lyhyemmän että pidemmän aikavälin seurannan. Mittaristo ja tavoitteiden seuranta ei välttämättä perustu pelkästään digimarkkinoinnin lukuihin, vaan mukaan voidaan ottaa myös esimerkiksi asiakkaan liiketoiminnan lukuja CRM-järjestelmästä.
  • Suunnittelemme ja toteutamme digimarkkinoinnissa käytettävät luovat sisällöt. Toteutetut sisällöt muokataan mahdollisten asiakkaan kommenttien mukaisesti. Sopimuksesta riippuen materiaalien toteutuksen voi hoitaa myös asiakas itse.
  • Koostamme suunnitelman pohjalta muutokset tai mahdolliset uudet kampanjat valittuihin mainosjärjestelmiin, esimerkiksi Googlen ja Metan alustoille. Kun muutokset ovat valmiina, käynnistetään ne sovittuna ajankohtana.
  • Asiakkuudesta vastaavalle asiantuntijalle on varattu tyypillisesti joka viikko sopimuksen mukainen määrä aikaa ylläpitotoimiin. Nämä toimet sisältävät mainonnan tulosten seuraamisen ja mainonnan optimointiin tähtäävien toimenpiteiden toteutuksen. Rutiinitoimien automatisoinnilla ja prioriteettilistojen avulla otamme kaiken irti sovituista työtunneista. Keskitymme toiminnassamme analysointiin ja laajempiin kehitystoimenpiteisiin.
  • Pidämme vähintään kerran kuukaudessa työpalaverin asiakkaan kanssa, jonka yhteydessä raportoimme digimarkkinoinnin tulokset selkeän ja visuaalisen Looker Studio -raportin kautta. Käymme arvokasta dialogia asiakkaan kanssa ja haastamme häntä kertomaan yrityksen tilanteesta myös liiketoiminnan näkökulmasta. Palaverin yhteydessä käsittelemme myös muut ajankohtaiset asiakkuuteen liittyvät asiat.

Somemainonnan asiakkaitamme

Tuloksia TikTokissa?

Mikäli kiinnostuit TikTok-mainonnasta, ota yhteyttä, niin jutellaan lisää yrityksesi tarpeista.

Miten haluat yhteydenoton?