Mittaatko oikeita lukuja juhlakauden aikana?

Case: Black Friday

Black Fridayn lähentyessä digimarkkinoinnin hintakilpailu muuttuu tuliseksi taisteluksi. Tämä ei ole kuitenkaan vain kampanjoita tekevien markkinoijien taistelu; se koskettaa kaikkia, jotka ovat läsnä digitaalisessa maisemassa. Juhlakauden aikana on syytä tarkastaa omat markkinoinnin mittaristot kuntoon, sillä mittarit saattavat heilahdella juhlakauden aikana paljonkin, jolloin väärien johtopäätösten määrä voi kasvaa.

Black Friday -efekti: Mainonnan huutokauppahintojen räjähdysmäinen nousu

Black Fridayn ostohuumassa mainostilan huutokauppahinnat nousevat ennätyksellisiin lukemiin mainostajien kysynnän ylittäessä keskimääräisen tarjonnan. Tutkimukset osoittavat, että esimerkiksi Meta-mainosten CPM (Cost Per Mille) voi kasvaa jopa 50% normaaliin verrattuna. Google Ads -hinnat voivat myös kohota merkittävästi, erityisesti suosituilla hakusanoilla. Näihin hintojen korotuksiin kaikki markkinoijat joutuvat vastaamaan, oli heillä kampanjaa tai ei. Vastaava muutos näkyy myös B2B-toimialoilla, jossa kilpaillaan usein samoista yleisöistä mediatilan osalta, kuin B2C-toimialoilla.

Oikeiden mittareiden valinta Black Fridaylle

Selviytyminen edellyttää älykkyyttä ja taktista suunnittelua. Tärkeintä on ymmärtää juhlakauden korkeampien hintojen vaikutus omiin lukuihin, riippumatta siitä, onko mukana kampanjoinnissa vai ei. Mainostaja saattaa esimerkiksi tehdä marraskuun alussa muutoksia mainontaan ja ihmetellä marraskuun luvuissa kovaa nousua hintojen osalta. Nopea johtopäätös saattaisi ohjata ajattelemaan, että muutokset olivat epäsuosiollisia, vaikka taustalla voi olla esimerkiksi Black Fridayn aiheuttama kustannuspiikki. Tyypillisesti hintakilpailu on medioissa kovaa marraskuun alkupuolelta jouluun asti.

Vastaavasti tammikuun tuloksista saatetaan olla turhan tyytyväisiä, jos verrataan hintoja edellisen kuukauden lukuihin. Juhlakauden hintamuutokset ovatkin hyvä esimerkki muistuttamaan siitä, että edellisen kuukauden lukujen lisäksi olisi aina syytä arvioida myös edeltävän vuoden vastaavaa ajanjaksoa.

Digimarkkinointitoimiston rooli juhlakauden mainonnassa

Varsinkin Black Fridayn aikana nopea reagointi hintojen vaihteluihin, taktinen joustavuus ja syvällinen asiakasymmärrys ovat avaintekijöitä onnistuneissa kampanjoissa. Digimarkkinointitoimistojen käyttö mahdollistaa yrityksille rauhan oman liiketoiminnan pyörittämiseen myös kiireisinä hetkinä. Toimiston hoitamana digimarkkinointiin pysytään tyypillisesti reagoimaan nopeasti juuri niissä hetkissä, kun muussa liiketoiminnassa riittää tekemistä ja optimointi jäisi taka-alalle. Parhaiten menestyvät toimijat uskaltavat panostaa myös kalliimpien aikojen yli ja optimoimaan mainontaansa niin, että panostukset ajoittuvat oman liiketoiminnan kannalta tärkeimpiin ajankohtiin.

Nyt on oikea hetki tarkastaa omat mittarit kuntoon 

Korkeammat mainostilan hinnat näkyvät raporteissa korkeampina CPM- ja CPC-lukemina, mutta se ei välttämättä tarkoita, etteivät kampanjasi toimisi. Tämä on se hetki, kun datan tulkinta ja oikea konteksti nousevat keskiöön. 

  • Tarkista, onko budjettisi riittävä.
  • Arvioi hintatarjousstrategiasi sopivuus tilanteeseen nähden.
  • Näkyykö hintojen muutokset konversioissa?
  • Tarkasta myös mainonnan panostuksien tuottoprosentti (ROI).
  • Arvioi kannattaako panostuksia kasvattaa kokonaisuudessaan kilpailun kiihtyessä.
  • Arvioi uusien medioiden hyödyntäminen nykyisten sijaan (hajautus).

Monet markkinoijat tekevät virheellisiä johtopäätöksiä Black Fridayn ja joulukampanjoinnin aikana, kun he eivät ota huomioon markkinatilanteen erityispiirteitä. Juuri siksi nyt on oikea hetki tarkastaa mittarit, säätää ne vastaamaan liiketoiminnan kannalta tärkeimpiä asioita ja varmistaa, että johtopäätöksissä huomioidaan markkinatilanne myös oman toimialan ulkopuolelta.

Simo Räsänen

Toimitusjohtaja

Jos kaipaat apua mittareiden määrittelyssä tai juhlakauden digimarkkinoinnissa, ota yhteyttä.

+358 400 304 558
simo.rasanen@gidiup.fi

Simo Räsänen

Toimitusjohtaja

+358 400 304 558
simo.rasanen@gidiup.fi

Jaa artikkeli