Siirry sisältöön

Pinterest-mainonta

Pinterest on sosiaalisen median alusta, jossa jaetaan kuvia omista kiinnostuksen kohteista ja luodaan kokoelmia inspiraation lähteeksi. Suomessa palvelulla on noin miljoona kuukausittaista käyttäjää, joista noin 70 % on naisia. Pinterestin suosio on kasvanut tasaisesti vuodesta 2014 lähtien.

Miksi Pinterest-mainonta kannattaa? 

Pinterest-mainonnan vahvuuksia ovat huokea hinta, käyttäjien vastaanottavaisuus sekä mainostyypin luonteva sulautuminen alustaan.

Pinterest-mainonta on kustannustehokasta verrattuna esimerkiksi LinkedIn- ja Facebook-mainontaan. Pinterest on vielä suhteellisen uusi mainonnan kanava, mikä pitää hinnoittelun maltillisena.

Pinterestin käyttäjät saapuvat alustalle uusien ideoiden ja inspiraation toivossa. Tämä tekee Pinterestistä houkuttelevan kanavan mainostajille. Mainokset näkyvät käyttäjille, joilla on jo valmiiksi vastaanottavainen ja kiinnostunut asenne.

Pinterest-mainokset sulautuvat saumattomasti muuhun sisältöön, eivätkä ne häiritse käyttökokemusta. Ne näkyvät orgaanisen sisällön rinnalla, mikä helpottaa niiden huomaamista. Pinterest tarjoaa erinomaisen foorumin monenlaisten tuotteiden mainontaan.

Pinterest on visuaalinen kanava, jossa näyttävä ja tyylikäs mainonta saavuttaa parhaan menestyksen. Visuaalisen luonteen vuoksi on olennaisen tärkeää harkita tarkkaan mainoksen ilmettä ja luovaa konseptia. Pinterest suosittelee yhdistämään mainoksessa huomiota herättävän kuvan ja informatiivisen tekstin, mitkä yhdessä vangitsevat käyttäjien mielenkiinnon.

Kohdennuskeinot Pinterestissä vastaavat muiden sosiaalisen median kanavien kohdennusvaihtoehtoja.

Pinterestin käyttäjätilastot. Käyttäjiä Suomessa: 900000. Sukupuolijakauma: miehet 30 %, naiset 70 %.

Millaisia Pinterest-mainokset ovat?

Pinterestillä on useita eri mainosmuotoja, jotka muistuttavat paljolti muiden kanavien formaatteja.

  • Kuvamainokset: Tavallisilta Pinterest-julkaisuilta näyttävät mainokset näkyvät käyttäjän syötteessä muiden julkaisujen joukossa.
  • Videomainokset: Nämä mainokset muistuttavat tavallisia videojulkaisuja ja sijoittuvat samoihin näkymiin kuin kuvamainokset. Videomainokset ovat erityisen tehokkaita tuotteiden esittelyssä ja brändiin liittyvien mielikuvien vahvistamisessa. Videomainosten merkitys kasvaa kaikissa kanavissa, sillä ne vangitsevat huomion erityisen tehokkaasti.
  • Ostosmainokset: Nämä mainokset mahdollistavat käyttäjille tuotteen ostamisen suoraan Pinterestistä. Mainokset koostuvat yksittäisistä kuvista.
  • Karusellimainokset: Tämä mainostyyppi sisältää useita kuva- tai videomainoksia yhdessä julkaisussa. Karusellimainokset soveltuvat erityisesti laajan tuotevalikoiman esittelyyn ja tarinankerrontaan.
  • Kokoelmamainokset: Nämä muistuttavat karusellimainoksia, ja koostuvat yhdestä pääkuvasta tai videosta sekä useista pienemmistä tuotekuvista. Kokoelmamainos avaa tuotekatalogin, mikä tekee siitä erityisen hyödyllisen verkkokaupoille. Tuotetiedot ja -kuvat napataan suoraan katalogista, jonka yritys on ladannut Pinterest-mainostililleen.
  • Ideamainokset: Nämä mainokset kertovat inspiroivan tarinan, joka innostaa yleisöä toimimaan. Ideamainokset voivat sisältää kuvia, videoita, URL-osoitteita ja tarjota mahdollisuuden seurata yrityksen tiliä.

GidiUpin jatkuvan digimarkkinoinnin prosessi

  • Aloitamme huolellisella digimarkkinoinnin strategisella suunnittelulla, joka sisältää muun muassa sisältöjen, kohderyhmien ja tavoitteiden määrittelyn yhdessä asiakkaan kanssa. Suunnittelu on tärkeä vaihe, jossa kaikille osapuolille selvennetään, mitä tehdään, miten ja miksi.
  • Suunnitelmassa määriteltyjen tavoitteiden asettamista varten määrittelemme ja toteutamme mittariston, jonka avulla tuloksia seurataan. Toteutamme tulosten sekä lyhyemmän että pidemmän aikavälin seurannan. Mittaristo ja tavoitteiden seuranta ei välttämättä perustu pelkästään digimarkkinoinnin lukuihin, vaan mukaan voidaan ottaa myös esimerkiksi asiakkaan liiketoiminnan lukuja CRM-järjestelmästä.
  • Suunnittelemme ja toteutamme digimarkkinoinnissa käytettävät luovat sisällöt. Toteutetut sisällöt muokataan mahdollisten asiakkaan kommenttien mukaisesti. Sopimuksesta riippuen materiaalien toteutuksen voi hoitaa myös asiakas itse.
  • Koostamme suunnitelman pohjalta muutokset tai mahdolliset uudet kampanjat valittuihin mainosjärjestelmiin, esimerkiksi Googlen ja Metan alustoille. Kun muutokset ovat valmiina, käynnistetään ne sovittuna ajankohtana.
  • Asiakkuudesta vastaavalle asiantuntijalle on varattu tyypillisesti joka viikko sopimuksen mukainen määrä aikaa ylläpitotoimiin. Nämä toimet sisältävät mainonnan tulosten seuraamisen ja mainonnan optimointiin tähtäävien toimenpiteiden toteutuksen. Rutiinitoimien automatisoinnilla ja prioriteettilistojen avulla otamme kaiken irti sovituista työtunneista. Keskitymme toiminnassamme analysointiin ja laajempiin kehitystoimenpiteisiin.
  • Pidämme vähintään kerran kuukaudessa työpalaverin asiakkaan kanssa, jonka yhteydessä raportoimme digimarkkinoinnin tulokset selkeän ja visuaalisen Looker Studio -raportin kautta. Käymme arvokasta dialogia asiakkaan kanssa ja haastamme häntä kertomaan yrityksen tilanteesta myös liiketoiminnan näkökulmasta. Palaverin yhteydessä käsittelemme myös muut ajankohtaiset asiakkuuteen liittyvät asiat.

Somemainonnan asiakkaitamme

Kiinnostuitko Pinterest-mainonnasta?

Me GidiUpilla olemme Pinterest-mainonnan asiantuntijoita, ja autamme mielellämme sinuakin onnistuneen kampanjan tai jatkuvan mainonnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää yrityksesi tarpeista.

Miten haluat yhteydenoton?