Digimarkkinoinnin kausivaihtelut

Miten kysynnän kausivaihtelu näkyy Google-hauissa ja digimarkkinoinnissa? Huomioi nämä kolme asiaa ja ota tehot irti kausivaihteluista digimarkkinoinnissa.

Hakusanamainokset näkyvät käyttäjälle juuri silloin, kun tämä etsii tuotetta tai palvelua verkosta. Siksi mainostaja huomaa kysynnän kausivaihtelun välittömästi. Mutta etsitäänkö toppatakkeja ja nastakenkiä samaan aikaan? Tässä artikkelissa kerromme, mitä kysynnän ja hakusanamainonnan kausivaihtelusta voi ottaa opiksi.

1. Googlen hakumäärät voivat kasvaa jo ennen sesonkia

Useimmilla toimialoilla on selvää, että tuotteiden ja palveluiden kysyntä vaihtelee sesongin mukaan. Luonnollisesti samalla vaihtelee myös niitä koskevien verkkohakujen määrä.

Mutta asiakkaiden kiinnostus voi näkyä Googlen hakusanoissa jo ennen kuin kysyntä näkyy myynnissä. Esimerkiksi kesän lomamatkoista haetaan usein tietoa hyvissä ajoin etukäteen ennen varausta. Tällöin onkin tärkeä ymmärtää mitä asioita kuluttajat etsivät ja missä vaiheessa ennen ostotapahtumaa tai konkreettista toimintaa, kuten matkalle lähtöä. Riippuen mainostajan tuotteista ja palveluista, oikea hetki voi riippua monestakin osatekijästä.

Toisaalta joitakin tuotteita kaivataan myöhemmin kuin luulisi: vaikka talvitakkien haku on kuumimmillaan jo lokakuussa, nastakenkiä etsitään Googlesta joka vuosi vasta vuodenvaihteen tienoilla, kun liukas keli pääsee yllättämään.

Tee näin: älä luota pelkkään kalenteriin, vaan ota selvää, milloin asiakkaat hakevat palveluitasi.

2. Sesonki voi osua eri kohtaan kuin luulet

Aina kausivaihtelu ei ole todellisuudessa niin suurta kuin kuvitellaan. Voi olla kyse myös noidankehästä: myyjä lopettaa kesäloman ajaksi mainonnan ja tarjouskampanjat sekä vähentää aukioloja, jolloin ostajia tulee vähemmän, vaikka kysyntää olisi ollutkin.

Kausivaihteluun voi toisaalta vaikuttaa moni eri tekijä. Toppatakkien ensimmäiset kysyntäpiikit aiheuttaa usein kelien viileneminen ensimmäistä kertaa. Laiturimyynnissä taas talven pitkittyminen ja jäiden sulaminen järvistä vaikuttaa selvästi kovimman kysynnän ajoittumiseen.

Tilastoja tarkastellessa on siis hyvä huomioida erilaisten ulkoisten tekijöiden vaikutukset kysyntään. Esimerkiksi koronavuosi näkyi monella toimialalla poikkeuksena muutoin tasaisessa trendissä. Myös median kirjoitukset ja trendit tuotteesi tai palvelusi ympärillä vaikuttavat usein tilastoihin.

Tee näin: mainosta silloin kun kysyntää on, äläkä vain silloin kun sinulle sopii.

3. Muiden toimialojen kausivaihtelu vaikuttaa sinuunkin

Vaikka omalla toimialallasi ei olisi kysyntähuippu meneillään, muiden tuotteiden kasvanut suosio voi vaikuttaa välillisesti.

  • Festarikesän lähestyessä telttojen kysyntä kasvaa.
  • Down by the Laituri -festivaali voi näkyä piikkinä laituritehtaan avainsanoissa.
  • Täysin eri alan yrityksen kampanja saattaa kilpailla kanssasi saman yleisön huomiosta.

Verkkomainonnan hinnat määräytyvät tavallisesti huutokauppamenetelmällä: korkeimman tarjouksen tehnyt mainostaja saa mainoksensa näkyviin. Vaikka toimialasi kysyntä olisi hyvin tasaista, mainosten näyttökerrat tai klikkaukset voivat osoittautua tavallista kalliimmiksi, kun muiden alojen markkinointi käy kuumana. Varaudu siis yllätyksiin, jos olet tottunut ostamaan mainontaa kiinteään hintaan.

Digimarkkinoinnissa kannattaa myös arvioida mainonnan potentiaali kovimpien kysyntäpiikkien ulkopuolella. Toisinaan kysyntään on järkevä vastata aina kun sitä on, mutta usein mainostajat panostavat vain tähän oletettuun kysyntäpiikkiin. Arvioi siis myös kysynnän määrä kuumimman ajanjakson ulkopuolella ja panosta myös sinne. Tyypillisesti kilpailua on tällöin vähemmän ja mainonta voi olla kustannustehokkaampaa.

Tee näin: varaudu suureen vaihteluun verkkomainonnan tehossa esimerkiksi alennusmyyntien aikana ja suunnittele panostuksesi järkevästi.

Kolme keinoa, joilla pysyt selvillä kausivaihtelusta

Google Trends

Google Trends -palvelussa voit tutkia, paljonko jotakin aihetta tai sanaa on etsitty Googlen hakukoneella eri kuukausina.

Työkalu on kenen tahansa vapaasti käytettävissä. Se ei kerro tarkkoja hakumääriä, mutta näyttää niiden kuukausittaiset muutokset monen vuoden ajalta. Voit myös vertailla 2–4 avainsanaa toisiinsa.

Palvelusta näkee myös maantieteellisiä eroja hakumäärissä. Sieltä selviää esimerkiksi, että Etelä-Pohjanmaalla haetaan vuosittain huomattavasti enemmän maksalaatikkoa kuin kasvisruokaa.

Google Adsin avainsanojen suunnittelija

Google Ads -mainosjärjestelmä sisältää avainsanojen suunnittelutyökalun, joka auttaa selvittämään paljonko ehdottamillasi avainsanoilla on hakuja.

Työkalun käyttämiseen tarvitset Google Ads -mainostilin. Se kertoo Google Trendsiä tarkemmin hakujen kuukausittaisista määristä ja antaa lisäksi ennusteen tuleville kuukausille.

Suunnittelutyökalun lisäksi jatkuva hakusanamainonta auttaa keräämään tietoa. Kun annat mainosten pyöriä pidemmän aikaa, näet kuinka potentiaaliset asiakkaasi käyttäytyvät ja millaisia hakuja he tekevät. Näiden tietojen perusteella Google Adsin kehittyvä tekoäly oppii antamaan räätälöityjä suosituksia.

Pyydä asiantuntija avuksi

Verkkomainonnan ehdoton valtti on mainosten ja budjettien säätäminen nopealla aikataululla kysynnän muuttuessa. Jos et itse ehdi valvoa hakusanamainoksiasi tai muuta digimarkkinointia, tai jos olet epävarma osaamisestasi, ota meihin yhteyttä – katsotaan yhdessä, miten voimme auttaa.

Simo Räsänen

Toimitusjohtaja

+358 400 304 558
simo.rasanen@gidiup.fi

Simo Räsänen

Toimitusjohtaja

+358 400 304 558
simo.rasanen@gidiup.fi

Jaa artikkeli