Ulkomainonta, tuo mainoskanavien klassikko, on siirtynyt vahvasti digitaalisempaan suuntaan. Me GidiUpilla toteutamme yhä useammalle asiakkaallemme ohjelmallisesti ostettua ulkomainontaa. Se on oiva lisä digimarkkinoijan työkalupakissa, koska käytännön toteutus on hyvin samanlaista kuin verkkomainonnan alustoilla. Ohjelmallisessa ulkomainonnassa on monta muutakin etua, tutustu listaamme!
1. Helppous
Ohjelmallisen ostamisen järjestelmät kokoavat kaikki julkaisijat yhdelle alustalle. Et enää tarvitse erillisiä kampanjoita ja sopimuksia! Sen sijaan voit järjestelmästä helposti valita mieleisesi näyttöruudut, joille haluat mainontaa, omistipa ne kuka hyvänsä. Tämä tarjoaa joustavuutta kustannuksiin ja kohdennusvaihtoehtoihin, ja nopeuttaa kampanjan valmistelua ja käynnistämistä.
2. Valitse haluamasi aika
Keskimäärin Suomessa digitaaliset ulkonäytöt ovat käynnissä aamukuudesta keskiyöhön saakka. Ohjelmallisesti ostamalla voi päättää jopa 15 minuutin tarkkuudella hetken, jolloin mainokset näkyvät. Niitä voi näyttää vaikkapa aamuisin työmatkalaisille tai valita eri vuorokaudenajoille erilaiset mainossisällöt.
3. Reaaliaikainen raportointi ja muokattavuus
Samoin kuin muissakin digimainonnan kanavissa, ohjelmallisesti ostettu ulkomainonta tarjoaa dataa kampanjan tuloksista reaaliajassa. Siksi kampanjaa voi koko ajan optimoida tulosten perusteella. Mikäli esimerkiksi jokin tietty näyttö tai mainossisältö tuottaa parempia tuloksia kuin muut, siihen voi satsata lisää. Myös esimerkiksi kampanjan budjetin nostaminen tai kampanja-ajan muokkaaminen onnistuu ketterästi.
4. Joustava hinta
Ohjelmallisesti ulkomainontaa ostetaan ”non-guaranteed”, eli mainosnäyttöjen määrää ei määritellä etukäteen. Täten toteutunut näyttömäärä ja hinta perustuvat kilpailuun. Tämä tarkoittaa, että ohjelmallisesti saavutamme helpommin ne hetket, jolloin kilpailua on vähiten ja mainonta on edullisinta. Pienelläkin budjetilla voidaan siis lähteä kokeilemaan ulkomainontaa ketterästi.
5. Yhdistäminen muihin kampanjoihin ja kanaviin
Kun ulkomainonnasta vastaa sama taho kuin muustakin digimainonnasta, varmistetaan kampanjoiden ja viestin yhdenmukaisuus kautta linjan. Mikäli digimainontaan tulee muutoksia, voidaan samat muutokset toteuttaa näppärästi ja reaaliaikaisesti myös ulkomainontaan. Tämä varmistaa, että kampanjan punainen lanka säilyy kaikissa kanavissa.
6. Evästeettömyys
Kolmannen osapuolen evästeiden poistumisen vääjäämättä lähestyessä, kohtaa moni mainostaja ja digimainosalusta haasteita mainonnan kohdentamisessa. Ulkomainonta sen sijaan on jo lähtökohtaisesti evästeetöntä, joten vastaavat haasteet eivät kosketa tätä mainonnan kanavaa. Tästä syystä ohjelmallisesti ostettu ulkomainonta on mainio lisä kasvattamaan kampanjan näkyvyyttä ilman evästeongelmia. Evästeiden sijaan ulkomainontaa voidaan esimerkiksi kohdentaa säätilan tai tiettyjen palveluiden sijainnin mukaan!
Kiinnostuitko ohjelmallisesta ulkomainonnasta? Ota yhteyttä, niin kerromme lisää!
Suvi Hyytinen
Digimarkkinoinnin asiantuntija
Suvi Hyytinen
Digimarkkinoinnin asiantuntija
Jaa artikkeli