Suomen Kennelliitto järjesti kesällä kansainvälisen Maailman Voittaja 2025 -koiranäyttelyn, joka järjestetään vuosittain jossain kansainvälisen koiranjalostusunioni FCI:n jäsenmaassa. Vuoden 2025 näyttely oli kolmas kerta, kun kyseinen tapahtuma järjestettiin Suomessa.
Tavoitteena oli houkutella paikalle aktiivisia koiraharrastajia näytteilleasettajiksi niin kotimaasta kuin kansainvälisesti, sekä laajemmin koirista kiinnostunutta yleisöä vierailemaan tapahtumassa. Digimarkkinoinnilla varmistettiin, että tieto tapahtumasta tavoittaa oikean kohdeyleisön ja saa heidät liikkeelle.
Lähtötilanne ja tavoitteet
- Haasteena koettiin taloudellisesti epävakaa aika. Tämän takia nähtiin tarve mainonnalle, jolla voi rohkaista ihmisiä osallistumaan tapahtumaan.
- Tavoitteena oli saada tapahtumaan 22 000 koiraa, ja tapahtumakävijöiden osalta tavoitteena oli 42 000 henkeä.

Ratkaisu ja toteutus
Rakensimme kokonaisuuden, joka yhdisti tarkasti kohdennetun mainonnan ja luovan sisällön eri kanavissa:
- Facebook & Instagram: eri mainosmuotoja yhdistelemällä saatiin tehokkaasti viestittyä tapahtumasta, sekä esimerkiksi Instagramin muistutusmainoksia hyödyntämällä tuotua näytteilleasettajille mahdollisuus tilata itselleen muistutus näyttelyyn ilmoittautumisen ajankohdista. Metan kanavien kautta tehtiin lisäksi hyperlokaalia mainontaa muiden koiranäyttelyiden ympärillä houkuttelemaan aiheesta kiinnostunutta yleisöä.
- Google Ads: Performance Max ja Demand Gen -kampanjoita hyödyntämällä tavoitettiin laajasti ja kustannustehokkaasti koiranäyttelyistä kiinnostuneita henkilöitä.
- TikTok: mainonta tässä kanavassa rajattiin ajankohdan ja maantieteellisen kohdennuksen osalta lähelle tapahtumaa. Kanavaa varten tuotetut videot sitouttivat yleisöä kiitettävästi.
- Digitaalinen ulkomainonta (DOOH): myös ulkomainonta rajattiin tarkasti lähelle tapahtumaa. Mainokset kohdennettiin vilkkaisiin liikenteen solmukohtiin, ja näin tavoitettiin runsaasti silmäpareja. Lisäksi ulkomainontaa kohdennettiin lentokentälle ja satamaan toivottamaan ulkomailta saapuvia näyttelyvieraita tervetulleiksi.
- Radio & Spotify: äänimainonnan keinoin viestille saatiin lisää peittoa ja vaikuttavuutta.

Mainonta aloitettiin keväällä hyvissä ajoin ennen tapahtumaa kohdentamalla sitä näytteilleasettajille. Suurimmat mediapanostukset käytettiin lähellä näyttelyyn ilmoittautumisten hinnankorotuksia, jolloin maksimoitiin näkyvyys ja tuloksena nähtiin selvät piikit ilmoittautumisten määrissä. Mainontaa ajettiin Suomen lisäksi Pohjoismaissa, Baltiassa sekä Puolassa, Tsekeissä ja Britanniassa.
Suurelle yleisölle kohdennettua mainontaa painotettiin lähemmäs itse tapahtuman ajankohtaa, ja jatkettiin toiseksi viimeiseen messupäivään asti. Tapahtuman lähestyessä ja sen aikana mainontaa rajattiin vielä maantieteellisesti kapeammalle alueelle, jotta tavoitettiin henkilöitä, jotka todennäköisemmin osallistuvat tapahtumaan läheisen sijainnin vuoksi.

Tulokset
- Koiranäyttelyvuoden kohokohta onnistui hienosti, ja osallistuneita koiria oli lähes 10 % tavoitetta enemmän.
- Myös yleisön osalta tavoitteet ylitettiin, ja vieraita oli noin 15 % tavoiteltua enemmän.
- Ilmoittautuneissa näkyi digimarkkinoinnin kohdennusten onnistuminen – esimerkiksi Puolasta oli runsaasti osallistujia ja sinne kohdennetulla mainonnalla tavoitettiin laajasti sitoutunutta yleisöä.
”Emme itsekään uskoneet saavuttavamme näin hyviä näytteilleasettaja- ja yleisömääriä. Markkinoinnin ratkaisuilla ja toteutuksella oli onnistumisessa merkittävä vaikutus!”
-Liisa Suoninen, Viestintäpäällkkö / Suomen Kennelliitto
Vaikutuitko?
Ota yhteyttä niin jutellaan!

