Ohjekooste: pikalomakkeet Metan mainoksissa

Facebookin ja Instagramin pikalomakkeilla voit saada kätevästi lisää liidejä, koska käyttäjien on helppo täyttää lomake suoraan mainoksessa.

Mainostajalle liidilomakkeiden käyttöönotto saattaa tuntua hankalalta – siksi keräsimme tähän kattavat ohjeet!

Mainoksen sisäiset pikalomakkeet (instant forms) sopivat monelle erilaiselle mainostajalle. Niillä saattaa saada halvemmalla yhtä hyviä liidejä kuin verkkosivuston lomakkeen kautta.

Metan pikalomakkeen täyttäminen on vaivatonta, koska järjestelmä voi esitäyttää yhteystietoihin valmiiksi ehdotukset Metan käyttäjätiedoista.

Tähän artikkeliin on koottu ohjeita pikalomakkeiden toteuttamiseen: mainokset ja niiden toimintopainikkeet, lomakkeiden sisältöelementit ja kysymysvaihtoehdot sekä muut yksityiskohdat.

Millaisissa mainoksissa pikalomakkeita voi käyttää

Pikalomakkeet toimivat Metan mainoskampanjoissa, joihin on valittu tavoitteeksi liidit

Mainos, josta pikalomakkeeseen pääsee, voi olla normaali kuvamainos, video tai karuselli.

Metan liidilomakkeita voi käyttää useassa erilaisessa mainoksessa.

Kun käyttäjä napauttaa mainoksen toimintopainiketta, verkkosivun sijaan avautuukin Metaan luotu pikalomake. 

Toimintopainikkeen voi valita muutamasta valmiista vaihtoehdosta: Hae nyt, Varaa nyt, Lataa, Tartu tarjoukseen, Pyydä tarjous, Lue lisää, Rekisteröidy, Tilaa. 

Pikalomakkeita on kolmea eri tyyppiä 

Pikalomakkeen voi valita kolmesta eri vaihtoehdosta tarpeen mukaan: ”Lisää määrää” (more volume), ”Suurempi aie” (greater intent) tai ”Rich creative”.

Lomaketyyppi 1: lisää määrää (more volume)

More volume -pikalomakkeessa on vain neljä vaihetta
  • Helppo ja nopea lähettää mobiililaitteella.
  • Tarkoitettu mahdollisimman suuren liidimäärän hankkimiseen. 

Lomaketyyppi 2: suurempi aie (higher intent) 

Higher intent -pikalomake pyytää vahvistuksen käyttäjältä
  • Tarkoitettu varmistamaan liidien laatu.
  • Yhteystietokenttien alapuolella oleva teksti, joka kertoo, että yritys saattaa ottaa yhteyttä.
  • Käyttäjät näkevät vahvistusnäkymän ennen tietojen lähettämistä.
  • Lähettäminen tapahtuu liukupainikkeella.
  • Suuremman aikeen pikalomake näytetään vain Facebook- ja Instagram-syötteissä mobiililaitteilla. Se ei näy pöytäkoneilla.

Lomaketyyppi 3: Rich creative

Rich creative -pikalomakkeessa on enemmän sisältöä
  • Joustavampi räätälöity lomake.
  • Värit määräytyvät taustakuvan perusteella.
  • Esittelynäkymään voi lisätä paljon markkinointitekstejä ja kuvia.

Pikalomakkeiden osat 

1. Esittelyosa (valinnainen): 

  • Kuvaus tuotteesta tai palvelusta. 
  • Esittelyssä kannattaa selittää, mitä käyttäjä saa vastineeksi lomakkeen lähettämisen jälkeen.
  • Esittelynäkymän voi jättää pois, jos haluaa mennä suoraan asiaan.

2. Omat kysymykset (valinnainen): 

  • Omia räätälöityjä kysymyksiä, jotka näkyvät ennen yhteystietokysymyksiä.
  • Erilaisia kysymystyyppejä tarjolla. 

3. Yhteystietokysymykset: 

  • Vähintään yksi kysymys.
  • Kysymyksiin vastaaminen saa olla pakollista tai vapaaehtoista.
  • Tiedot esitäytetään Metan järjestelmästä. 

4. Tietosuojakäytäntö: 

  • Tänne voi liittää linkin verkkosivuston tietosuojaselosteeseen.
  • Linkin ja vakiotekstin lisäksi voi halutessaan näyttää räätälöityä tekstiä ja kysyä erillisiä suostumuksia.

5. Loppunäkymä: 

  • Teksti ja toimintokutsupainike.
  • Toimintovaihtoehdot: linkki sivustolle, lataa tiedosto, lähetä WhatsApp-viesti, lähetä Messenger-viesti, lunasta alekoodi. 

Esittelynäkymä eri lomaketyypeissä

Lomakkeen esittelynäkymä ei ole pakollinen. Sen voi jättää pois ja siirtyä suoraan lomakkeen kysymyksiin.

Lomaketyypeissä ”More volume” ja ”Higher intent” on esittelynäkymässä ainoastaan: taustakuva, otsikko, lyhyt teksti tai lista sekä ensimmäinen avoin kysymys, jos lomakkeeseen on määritelty avoimia kysymyksiä. 

Rich creative -lomakkeen esittelyyn paljon lisätietoja

Lomaketyypissä ”Rich creative” voi esittelynäkymään syöttää lisäksi yhden tai useamman seuraavista elementeistä: 

  • Numeroitu tekstiluettelo tuotteen/palvelun toimintaperiaatteesta tai ominaisuuksista; vakio-otsikot: ”Toimintaperiaate”, ”Aloita”, ”Lisätietoja meistä”, ”Miten eroamme muista”, ”Kohokohdat”.
  • Kuvakaruselli vaihtoehdoista, vakio-otsikot: ”Tuotteet”, ”Palvelut”, ”Parhaiten myyneet tuotteet”, ”Sopimukset”, ”Kurssit”, ”Ohjelmat”.
  • Kuvakaruselli arvosteluista, vakio-otsikot: ”Arvostelut”, ”Akkreditoija”, ”Sertifioija”, ”Uutisissa”.
  • Kannustinteksti, jossa pienen kuvakkeen vieressä lyhyt otsikko ja kuvaus (esimerkiksi nopean tilaajan etu).

Pikalomakkeiden kysymysvaihtoehdot 

Metan pikalomakkeen kysymyksiä: monivalinta, liukusäädin, vapaa teksti, yhteystiedot

Avoimet kysymykset 

Monivalinta

  • Vain yhden vaihtoehdon voi valita.
  • Monivalintakysymykset tulevat avoimissa kysymyksissä ensimmäiseksi. Muiden järjestyksen saa valita vapaasti.

Vapaa teksti

  • Yhden rivin mittainen avoin tekstikenttä.

Liukusäädin

  • Numeeriset vaihtoehdot.
  • Alarajan, ylärajan sekä portaat voi määrittää (esim. 1.000–20.000, asteikko 1000:n tarkkuudella).
  • Ei käytettävissä, jos pikalomakkeessa käytetään ehdollista logiikkaa.

Ajanvaraus

  • Käyttäjä saa ehdottaa päivämäärää ja kellonaikaa. Kysymyksen otsikon voi määrittää vapaasti.

Myymälähaku

  • Käytettävissä vain, jos pikalomakkeessa käytetään ehdollista logiikkaa. 

Yhteystietokysymykset 

Lomakkeeseen voi valita kentät näistä Metan tarjoamista valmiista vaihtoehdoista. 

Yhteystiedot 

Sähköposti, puhelinnumero, katuosoite, paikkakunta, osavaltio, provinssi, maa, postinumero. 

Yhden näistä on oltava pakollinen kenttä. 

Käyttäjätiedot

  • Koko nimi tai vaihtoehtoisesti etunimi ja/tai sukunimi.

Demografiset tiedot

  • Syntymäaika, sukupuoli, siviilisääty, parisuhdetilanne, sotilasasema.

Työtiedot

  • Tehtävänimike, työpuhelin, työsähköposti, yrityksen nimi. 

Ohjeita kysymysten laatimiseen 

  • Yhteystietokysymykset esitetään  pikalomakkeessa aina lopuksi omien räätälöityjen kysymysten jälkeen.
  • Omien kysymysten järjestyksen saa päättää.
  • Ehdollisessa logiikassa ei voi käyttää liukusäädinkysymystä.
  • ”Store locator” -kysymys ehdollisessa logiikassa.
  • Omien lisäkysymysten vastaaminen voi olla pakollista tai vapaaehtoista.
  • Yhteystiedoista vähintään yhden on oltava pakollinen.
  • Jos syntymäaikaa kysytään, vastaus on pakollinen.
  • Muita kuin kontaktitietoja ei saa merkitä vapaaehtoisiksi.
  • Monivalintakysymykset tulevat aina ennen muita lisäkysymyksiä. 

Ehdollinen logiikka 

Metan pikalomakkeessa ehdollinen logiikka voi karsia osan vastaajista

Pikalomakkeessa voi ottaa käyttöön ehdollisen logiikan, jolloin käyttäjän antamat vastaukset vaikuttavat siihen, kuinka lomakkeessa edetään. Järjestelmä ei ole kovin kehittynyt, mutta tarjoaa pari mahdollisuutta. 

Ehdollisen logiikan vaihtoehdot: 

  1. Siirry vastauksen perusteella suoraan tiettyyn kysymykseen.
  2. Siirry vastauksen perusteella suoraan kysymään yhteystietoja.
  3. Siirry vastauksen perusteella toisenlaiseen lopetusnäkymään kysymättä yhteystietoja (esimerkiksi jos käyttäjä ilmoittaa sijaitsevansa väärällä paikkakunnalla).

CTA-vaihtoehdot lomakkeen jälkeen 

Metan pikalomakkeen vaihtoehtoja: linkki sivustolle, tiedoston lataus, WhatsApp-viesti, Messenger-viesti, alekoodi
  • Linkki sivustolle
  • Lataa tiedosto (PDF, JPG, PNG)
    • Max 10M, kuvat vähintään 1080px leveitä.
    • Suositus tehdä tiedostosta saavutettava W3C WCAG 2.0 AA -ohjeiden mukaisesti.
    • Lomakkeen viimeisessä näkymässä näytetään avautuva lukkoanimaatio ja käyttäjä pääsee avaamaan tiedoston suoraan lomakkeesta puhelimella/tietokoneella tarvitsematta vierailla verkkosivustolla.
  • Lähetä WhatsApp-viesti
  • Lähetä Messenger-viesti
  • Lunasta alekoodi 

Nyt osaat kaiken!

Metan pikalomakkeilla pystyt tehostamaan mainontaa ja hankkimaan enemmän liidejä.

Jos lomakkeiden käyttämisestä heräsi kysymyksiä, ota yhteyttä!

Jani Metsätähti

Digimarkkinoinnin asiantuntija

Jani on sosiaalisen median agnostikko ja mainosjärjestelmien käyttöliittymien skeptikko.

+358 40 838 9739
jani.metsatahti@gidiup.fi

Jani Metsätähti

Digimarkkinoinnin asiantuntija

+358 40 838 9739
jani.metsatahti@gidiup.fi