Onko Suomi kesällä kiinni? Perinteinen ajatus siitä, että heinäkuussa koko maa hiljenee, ei enää pidä paikkaansa. Kaupungit täyttyvät lomalaisista, liikenne vilkastuu ja aikaa vietetään enemmän ulkona, mutta myös digitaalisissa kanavissa. Kesä onkin mainostajalle mahdollisuus erottautua ja tavoittaa yleisö tehokkaasti, kun kilpailu huomiosta on tavallista vähäisempää.
1. Älä keskeytä mainontaa – kesä tarjoaa kilpailuetua
Moni mainostaja hiljentää kampanjansa kesäksi, mutta juuri silloin aktiivinen mainonta voi olla erityisen tehokasta. Vähemmän kilpailua tarkoittaa usein edullisempia mainosnäyttöjä ja parempaa näkyvyyttä useissa kanavissa. Mainosbudjetti voi siis tuottaa kesällä enemmän, etenkin, jos viestit suunnitellaan kesäkuluttajan tarpeisiin.
2. Yleisö on vastaanottavainen – panosta sisältöön ja rehellisyyteen
Kesällä on enemmän aikaa syventyä sisältöihin, kuten uutiskirjeisiin ja someviesteihin. Tämä antaa mahdollisuuden kertoa tuotteista ja palveluista perusteellisemmin ja avoimemmin. Kuluttajaa ei kannata aliarvioida: informatiivinen, rehellinen ja läpinäkyvä viesti toimii parhaiten myös B2B-päättäjille, jotka näkevät mainontaa lomallakin. Kesällä kulutetaan spontaanimmin, mutta samalla harkinta ja säästäväisyys korostuvat. Turvallisuus, vastuullisuus ja paikallisuus ovat viestejä, jotka resonoivat.

3. Valitse kanavat, jotka tavoittavat kesällä
Ulkomainonta: Kesällä Suomi siirtyy ulos. Ulkomainonta tavoittaa viikoittain yli 99 % suomalaisista ja toimii erityisen hyvin kaupungeissa, tapahtumien yhteydessä ja vilkkailla liikenneväylillä. Ulkomainos näkyy ja sitä ei voi skrollata ohi. Digitaalisen ulkomainonnan ostaminen onnistuu myös näppärästi ohjelmallisesti.
Sosiaalinen media: Somekanavien käyttö jatkuu vilkkaana myös kesällä, erityisesti mobiilissa. Lyhyet videot, paikalliset kampanjat ja ajankohtaiset sisällöt aktivoivat yleisöä.
Uutiskirjeet ja digimainonta: Uutiskirjeet saavat kesällä enemmän huomiota, kun kilpailua on vähemmän. Digimainonta taas mahdollistaa tarkan kohdennuksen esimerkiksi sijainnin, kiinnostuksen ja ajankohdan mukaan.
4. Kokeile ja räätälöi – kesä on testauksen aikaa
Kesä on erinomainen aika kokeilla uusia mainoskanavia ja -muotoja sekä räätälöidä viestit paikallisiin tapahtumiin, matkailijoille ja lomailijoille. Esimerkiksi ulkomainonta tarjoaa kustannustehokasta näkyvyyttä juuri niissä kaupungeissa ja paikoissa, joissa ihmiset liikkuvat.
1+2+3+4 = Jatka mainontaa kesälläkin
Kesällä mainonnan keskeyttäminen on turha riski. Aktiivinen, harkittu ja kanaviin sopivasti räätälöity mainonta tuo kilpailuetua ja tavoittaa yleisön tehokkaasti. Panosta viesteihin, jotka kestävät pidemmänkin tarkastelun, ja kokeile rohkeasti uusia tapoja näkyä siellä, missä kesää vietetään. Nyt on aika olla esillä.
Siksi mekin mainostamme tätäkin artikkelia juhannuksena ja lomakautena.

Riikka Yrjölä
Digimarkkinoinnin asiantuntija
Kesäloma on ihmisen parasta aikaa
+358 40 776 5002
riikka.yrjola@gidiup.fi

Riikka Yrjölä
Digimarkkinoinnin asiantuntija
+358 40 776 5002
riikka.yrjola@gidiup.fi