Onko sinullekin käynyt niin, että yhtäkkiä huomaat Black Fridayn tai joulusesongin lähestyvän, ja markkinointitoimenpiteet ovat edelleen pelkkää ajatustasoa? Et ole yksin. Varaudu ensi vuonna h-hetkeen etukäteen, jotta Ai hitto -päivät jäävät historiaan ja voit keskittyä oleelliseen – myyntiin.
Ai hitto -päivän anatomia
Marraskuun 22. päivä. Olet juuri saanut syksyn kampanjat päätökseen ja pieni hengähdyshetki voisi olla paikallaan. Mutta sitten muistat: Black Friday on vain viikon päässä. Eikä joulukaan ole kaukana! Yhtäkkiä valkenee, että olisi pitänyt olla jo viikkoja sitten liikkeellä: suunnitella mainossisällöt, miettiä kohderyhmät ja kanavat, varata budjetti. Tämä on klassinen ”Ai hitto -päivä”, tuo tuttu, hikikarpalot nostattava hetki, kun tajuaa markkinoinnin näkökulmasta olevansa jo auttamatta jäljessä.
Missä mennään vikaan?
Usein sesongin valmistelu jää taka-alalle, koska päivittäiset työt vievät niin paljon huomiota. Monilla yrityksillä on hyvä idea siitä, että ”jotain pitäisi tehdä Black Fridayn tai joulun aikaan”, mutta suunnittelu ja toteutus jäävät viime hetkeen, joten lopputulos voi olla hätäinen ja alitehoinen.
Miksi näin käy kerta toisensa jälkeen? Yksinkertaisesti siksi, että ilman selkeää markkinoinnin vuosikelloa ja säännöllistä suunnittelua tärkeät sesongit unohtuvat helposti kiireen keskellä.
Vuosikello auttaa pysymään pelissä mukana
Vuosikellon avulla isojen sesonkien markkinointisuunnitelmat eivät pääse yllättämään. Vuosikellon ideana on yksinkertaisesti pitää yllä markkinointikalenteria, johon on kirjattu vuoden tärkeimmät kampanjat ja toimenpiteet. Näin esimerkiksi Black Fridayn kampanjat näkyvät suunnitelmassa jo alkuvuodesta, jolloin aikaa jää tarpeeksi budjetoinnille, kohderyhmän analysoinnille ja sisältöjen huolelliselle luomiselle.
Suunnitteluun on hyvä ottaa mukaan myös ulkopuolinen digimarkkinointikumppani, joka voi auttaa pitämään suunnitelmat raiteilla ja tuoda mukaan uusia ideoita. Yhdessä voitte varmistaa, että kampanjasi erottuu massasta ja tavoittaa oikean yleisön oikeaan aikaan.
Yhdessä GidiUpin kanssa Ai hitto -päivät historiaan
GidiUpin ammattilaiset tuntevat sesonkien rytmin ja osaavat ennakoida, mitä missäkin vaiheessa kannattaa tehdä. Kun yhteistyö on säännöllistä, kampanjasuunnitelmat voidaan rakentaa niin, että kiire ja stressi vähenevät merkittävästi. Ammattilaiset voivat huolehtia, että sisältöjen valmistelu ja tekninen toteutus hoituvat ajoissa ja siten myös tuottoisasti.
Black Fridayn ja joulun kaltaisissa sesongeissa kilpailu on armotonta. Markkinointiviestien on osuttava tarkasti ja prosessin on oltava kunnossa alusta loppuun. Kun kaikki tehdään hyvin ennakkoon, voit sesonkien aikana keskittyä olennaiseen – myyntiin ja asiakkaiden palvelemiseen.
Varaa aikaa – älä jätä ensi vuotta viime tippaan
Miltä kuulostaisi ensi vuosi ilman Ai hitto -päiviä? Vuosikellon ja säännöllisen suunnittelun avulla tämä on mahdollista. Pienellä ennakoinnilla ja hyvällä kumppanilla takaat, että markkinointisi pyörii tehokkaasti läpi vuoden. Kun seuraava sesonki yllättää, sinä voitkin keskittyä rennosti itse myyntiin, ilman kiirettä ja paniikkia.
GidiUpin kanssa yhteistyössä Ai hitto -päivät jäävät historiaan – ja markkinointisi on valmiina menestykseen joka kerta.
Ai hitto -päivän kaltaisia kansallispäiviä
Ai hitto -päivä on GidiUpin täysin stetsonista keksitty ”kansallispäivä”, mutta näitä kuuluisia kansallispäiviä on varsinkin Yhdysvalloissa jo pitkää keksitty eri tahojen toimesta markkinointitarkoituksiin. Alla muutama esimerkki eri tahojen määrittelemistä päivistä:
- Kansallinen turvavyöpäivä 14.11. (Volvo, über ja GHSA)
- 112-päivä 11.2. (EU)
- Kansallinen aakkosmagneettipäivä (Type Set Co.)
Simo Räsänen
Toimitusjohtaja, digimarkkinoinnin asiantuntija
Ratkotaan yhdessä ensi vuoden suunnitelmat ja taklataan Ai hitto -päivä pois kalenterista.
+358 400 304 558
simo.rasanen@gidiup.fi
Simo Räsänen
Toimitusjohtaja, digimarkkinoinnin asiantuntija
+358 400 304 558
simo.rasanen@gidiup.fi