Analytiikasta lisäymmärrystä liiketoimintaan

Suomen suosituimpiin hampurilaisketjuihin kuuluvan Burger Kingin tavoitteena on jatkuvasti kehittää toimintaansa asiakaslähtöisemmäksi. Tämän tavoitteen toteuttamiseksi suunnittelimme Burger Kingin verkkosivuston analytiikka- ja raportointiratkaisun.

Sisaryrityksemme Into-Digital uudisti Burger Kingin verkkosivuston vastaamaan paremmin käyttäjien tarpeita ja viestimään uudistunutta brändi-ilmettä.

Uudistuksen myötä nousi esiin myös tarve ymmärtää verkkosivuston käyttöä ja käyttäjiä aiempaa paremmin. Tartuimme tähän haasteeseen yhdessä Burger Kingin tiimin kanssa.

”Verkkosivuston analytiikkaratkaisu palvelee meitä erinomaisesti. Hyödynnämme visuaalista raporttia esimerkiksi kampanjoiden tehojen ja tuoteuutuuksien kiinnostavuuden seurannassa. GidiUpin tarjoama asiantuntemus innostaa meitä kehittämään omaa ymmärrystämme yhä vahvemmaksi analytiikan parissa.”

Kaisa Kasila, Markkinointijohtaja – Burger King

Yleisimpien käyttötarkoituksien seuranta

Burger Kingin verkkosivustolle määritellyt yleisimmät käyttötarkoitukset ovat seuraavat:

  • lähellä olevan ravintolan löytäminen ja sen aukioloaikojen tarkastaminen
  • tuotteiden ja niiden allergeenien ja ravintoarvojen tutkiminen
  • käynnissä oleviin kampanjoihin tutustuminen.

Toteutimme Burger Kingille tarvittavat muutokset analytiikkanäkymään ja seurannat erityisesti näiden yleisimpien käyttötarkoituksien seuraamiseksi. Toimenpiteitä haluttiin seurata esimerkiksi suhteessa tulotapoihin, selattuihin sivuihin sekä yhteydenottoihin.

Data silmäiltävässä muodossa

Datan seuraaminen yksinomaan analytiikkatyökalusta voi olla joskus vaivalloista. Siksi teimme helpon sivustotapahtumien seurannan, jaottelun eri muuttujien kesken sekä vertailun edelliseen ajanjaksoon Google Looker Studion selkeällä raporttinäkymällä.

Räätälöidyn raporttinäkymän tarkoituksena on tarjota päätöksentekijöille sujuvasti silmäiltävässä muodossa sellaiset tiedot, joiden perusteella voidaan kehittää liiketoimintaa yhä paremmin asiakkaita palvelevaksi. Raportin visuaalinen ilme miellyttää silmää ja havainnolliset esitystavat selittävät asioita auki myös kokemattomammalle datan lukijalle. Raporttia voidaan jakaa helposti myös organisaation sisällä, ilman käyttöoikeuksien säätämistä.

Maksettu ja muu liikenne samassa raportissa

Raportti kokoaa kätevästi yhteen sekä maksullisen mainonnan että muiden liikenteiden lähteiden kautta tulevan liikenteen. Se siis kattaa eri toimenpiteet ja helpottaa niiden vertailua yhdellä silmäyksellä.

Esimerkiksi uuden toimipisteen lanseerauksen onnistumista seurataan raportissa. Maantieteellinen raportointi taas avaa kaupungeittain tapahtuvaa liikehdintää ja indikoi kiinnostuksesta sekä kampanjoinnin onnistumisesta.

Seurannan jatkuva kehitys

Analytiikkaratkaisu ja raporttinäkymä palvelee Burger Kingin arjen päätöksentekoa. GidiUp käy huomioita säännöllisesti läpi asiakkaan kanssa ja seurantaan lisätään aina tarpeen tullen uusia asioita. Näitä ovat viime aikoina olleet esimerkiksi kesätyörekrytoinnin ja lomakkeiden valintojen tarkempi seuranta. Raportti päivittyy reaaliaikaisesti asiakkaalle, mutta dataa on mahdollista pilkkoa myös valittuihin ajanjaksoihin.

Vaikutuitko?

Ota yhteyttä niin jutellaan!

Miten haluat yhteydenoton?