Instagram on Meta-yhtiön ylläpitämä sosiaalisen median palvelu, jonka maailmanlaajuinen kuukausittainen käyttäjämäärä ylittää miljardin. Palvelu perustuu kuvien ja videoiden jakamiseen ja se on erityisen tunnettu huolitelluista ruoka- ja lifestyle-kuvista. Instagram tarjoaa kuitenkin monipuolisesti sisältöä ja yhteisöjä – myös markkinoijan eduksi.
Miksi Instagram-mainonta kannattaa?
Instagram on erinomainen visuaalinen kanava digimarkkinoinnin toteuttamiseen.
Instagram tarjoaa yhteisöllisemmän tavan mainostaa kuin monet muut kanavat. Käyttäjät osallistuvat aktiivisesti mainoksiin tykkäämällä, tallentamalla ja kommentoimalla niitä, aivan kuten muutakin sisältöä. Tämän vuoksi on tärkeää suunnitella sisältö huolellisesti siten, että se sopii Instagramin tyyliin ja tarjoaa arvoa kohderyhmälle. Vuorovaikutus käyttäjien kanssa luo yhteisöllisyyttä, syventää asiakassuhteita ja sitouttaa asiakkaita.
Instagram tarjoaa monipuolisia ja tarkkoja kohdennusmahdollisuuksia, mikä tekee mainonnasta vaikuttavaa ja kustannustehokasta. Mainoksia voidaan kohdentaa demografisten tietojen, kuten iän ja sukupuolen, lisäksi myös käyttäjien kiinnostuksenkohteiden ja sovelluskäyttäytymisen perusteella. Lisäksi Instagram mahdollistaa mainonnan kohdistamisen verkkosivustolla aiemmin vierailleille käyttäjille.
Facebook- ja Instagram-mainoksia hallinnoidaan saman helppokäyttöisen mainonnanhallintajärjestelmän avulla. Tämä yhtenäinen mainosjärjestelmä mahdollistaa kampanjoiden, sisältöjen ja kohdennusten luomisen ja käyttämisen samanaikaisesti sekä Facebookissa että Instagramissa. Tämä säästää merkittävästi aikaa ja vaivaa, kun kampanjoita ei tarvitse erikseen räätälöidä molempiin palveluihin.
Millaisia Instagram-mainokset ovat?
Instagram tarjoaa erilaisia mainosmuotoja ja -paikkoja, joihin viestin voi sijoittaa. Kaikki mainosmuodot voidaan käytännössä sijoittaa mihin tahansa mainospaikkaan, vaikka mainosmateriaalin koko ja tyyli voivat vaihdella.
Mainosmuodot:
- Kuvamainokset: Nämä mainokset näkyvät käyttäjän ”syötteessä” muiden julkaisujen joukossa, ja ne muistuttavat ulkoasultaan tavallisia Instagram-julkaisuja.
- Videomainokset: Videomainokset näyttävät samalta kuin orgaaniset videopostaukset ja ne näkyvät samanlaisissa sijoitteluissa kuin kuvamainokset. Videomainokset ovat erinomainen tapa esitellä tuotteita ja vahvistaa brändiin liittyviä mielikuvia. Videomainosten suosio kasvaa jatkuvasti, sillä ne vangitsevat tehokkaasti katsojien huomion.
- Karusellimainokset: Karusellimainokset sisältävät useita kuva- tai videomainoksia yhdessä mainoksessa. Tämä muoto soveltuu erityisen hyvin tuotevalikoiman esittelyyn ja tarinankerrontaan.
- Collection-mainokset: Tämä mainosmuoto muistuttaa karusellimainosta, mutta sisältää yhden pääkuvan tai videon sekä useita pienempiä tuotekuvia. Mainoksesta käyttäjä voi siirtyä suoraan tuotekatalogiin, mikä tekee siitä erinomaisen vaihtoehdon verkkokaupoille. Mainostajan Instagram-mainostililleen lataamasta katalogista haetaan automaattisesti tuotetiedot ja -kuvat.
Mainosmuotoja voi sijoittaa seuraaviin mainospaikkoihin:
- Tarinat: Instagramin tarinaosiossa näkyvät 16:9 kuvasuhteen kokoiset kuva- tai videomainokset. Kun mainos päättyy, sovellus ohjaa käyttäjän automaattisesti seuraavaan sisältöön.
- Syöte: Etusivulla orgaanisten postausten joukossa näkyvät mainokset sulautuvat saumattomasti ympäristöön ja vangitsevat käyttäjän huomion.
- Kelat: Kelavideoiden välissä näytetään 30 sekunnin mittaisia videomainoksia samalla tavalla kuin tarinamainoksia tarinoiden välissä. Musiikin lisääminen parantaa mainoksen tehokkuutta. Mainos pysyy näkyvillä käyttäjän ruudulla, mikäli käyttäjä ei siirry seuraavaan sisältöön.
GidiUpin jatkuvan digimarkkinoinnin prosessi
- Aloitamme huolellisella digimarkkinoinnin strategisella suunnittelulla, joka sisältää muun muassa sisältöjen, kohderyhmien ja tavoitteiden määrittelyn yhdessä asiakkaan kanssa. Suunnittelu on tärkeä vaihe, jossa kaikille osapuolille selvennetään, mitä tehdään, miten ja miksi.
- Suunnitelmassa määriteltyjen tavoitteiden asettamista varten määrittelemme ja toteutamme mittariston, jonka avulla tuloksia seurataan. Toteutamme tulosten sekä lyhyemmän että pidemmän aikavälin seurannan. Mittaristo ja tavoitteiden seuranta ei välttämättä perustu pelkästään digimarkkinoinnin lukuihin, vaan mukaan voidaan ottaa myös esimerkiksi asiakkaan liiketoiminnan lukuja CRM-järjestelmästä.
- Suunnittelemme ja toteutamme digimarkkinoinnissa käytettävät luovat sisällöt. Toteutetut sisällöt muokataan mahdollisten asiakkaan kommenttien mukaisesti. Sopimuksesta riippuen materiaalien toteutuksen voi hoitaa myös asiakas itse.
- Koostamme suunnitelman pohjalta muutokset tai mahdolliset uudet kampanjat valittuihin mainosjärjestelmiin, esimerkiksi Googlen ja Metan alustoille. Kun muutokset ovat valmiina, käynnistetään ne sovittuna ajankohtana.
- Asiakkuudesta vastaavalle asiantuntijalle on varattu tyypillisesti joka viikko sopimuksen mukainen määrä aikaa ylläpitotoimiin. Nämä toimet sisältävät mainonnan tulosten seuraamisen ja mainonnan optimointiin tähtäävien toimenpiteiden toteutuksen. Rutiinitoimien automatisoinnilla ja prioriteettilistojen avulla otamme kaiken irti sovituista työtunneista. Keskitymme toiminnassamme analysointiin ja laajempiin kehitystoimenpiteisiin.
- Pidämme vähintään kerran kuukaudessa työpalaverin asiakkaan kanssa, jonka yhteydessä raportoimme digimarkkinoinnin tulokset selkeän ja visuaalisen Looker Studio -raportin kautta. Käymme arvokasta dialogia asiakkaan kanssa ja haastamme häntä kertomaan yrityksen tilanteesta myös liiketoiminnan näkökulmasta. Palaverin yhteydessä käsittelemme myös muut ajankohtaiset asiakkuuteen liittyvät asiat.
Somemainonnan asiakkaitamme
Kysy lisää Instagram-mainonnasta!
Me GidiUpilla olemme kokeneita Instagram-mainonnan asiantuntijoita, ja autamme mielellämme sinuakin onnistuneen Instagram-mainonnan kokonaisuuden suunnittelussa ja toteutuksessa. Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää yrityksesi tarpeista.