Natiivimainonta viittaa artikkelimaisiin mainoksiin, jotka sulautuvat saumattomasti mediaympäristöön, kuten verkkosivustolle tai aikakauslehteen. Tyypillisesti natiivimainoksen tunnistaa ”sponsoroitu”-merkinnästä. Natiivimainonta toimii erittäin tehokkaasti, sillä se koetaan hyödylliseksi osaksi palvelun tarjoamaa sisältöä. Kynnys reagoida tällaiseen verkkomainokseen on matala.
Useat uutissivustot ja muut verkkojulkaisut tarjoavat mahdollisuuden näyttää natiivimainoksia. Myös aikakauslehdistä löytyvät sponsoroidut artikkelit eli advertoriaalit ovat esimerkki natiivista mainossisällöstä.
Verkkosivustoilla tyypillinen natiivimainos on sisältöelementti, joka muistuttaa artikkelin ingressiä. Elementtiä klikkaamalla käyttäjä ohjataan mainostajan verkkosivustolle. Natiivimainos näyttää yleensä artikkelinostolta tai mainosbannerilta. Tällaiset mainokset toimivat parhaiten, kun niiden tavoitteena on herättää kiinnostusta luontevasti ilman aggressiivista ostokehotusta.
Miksi suosittelemme natiivimainontaa?
Natiivimainokset näkyvät laajalevikkisissä verkkojulkaisuissa kiinnostavien artikkelien yhteydessä, mikä mahdollistaa tehokkaan tavoittavuuden suuren yleisön keskuudessa. Tämän ansiosta natiivimainonta soveltuu erinomaisesti uusien asiakkaiden hankintaan sekä brändin tunnettuuden kasvattamiseen.
Kun esität markkinointiviestisi arvostetussa julkaisussa ja merkittävällä mainospaikalla, brändiisi kohdistuva luottamus vahvistuu ja mainossisältö saa entistä enemmän painoarvoa.
Miten toteutamme natiivimainontaa?
Natiivimainontaa voi hankkia suoraan mediataloilta, mutta vielä kätevämmin se onnistuu erikoistuneilta natiivimainonnan alustoilta tai ohjelmallisen ostamisen avulla. Parhaimmat tulokset saavutetaan yleensä kääntymällä markkinoinnin asiantuntijan puoleen. Me GidiUpilla olemme valmiita auttamaan sinua natiivimainonnan suunnittelussa ja toteuttamisessa eri alustoilla.
GidiUpin jatkuvan digimarkkinoinnin prosessi
- Aloitamme huolellisella digimarkkinoinnin strategisella suunnittelulla, joka sisältää muun muassa sisältöjen, kohderyhmien ja tavoitteiden määrittelyn yhdessä asiakkaan kanssa. Suunnittelu on tärkeä vaihe, jossa kaikille osapuolille selvennetään, mitä tehdään, miten ja miksi.
- Suunnitelmassa määriteltyjen tavoitteiden asettamista varten määrittelemme ja toteutamme mittariston, jonka avulla tuloksia seurataan. Toteutamme tulosten sekä lyhyemmän että pidemmän aikavälin seurannan. Mittaristo ja tavoitteiden seuranta ei välttämättä perustu pelkästään digimarkkinoinnin lukuihin, vaan mukaan voidaan ottaa myös esimerkiksi asiakkaan liiketoiminnan lukuja CRM-järjestelmästä.
- Suunnittelemme ja toteutamme digimarkkinoinnissa käytettävät luovat sisällöt. Toteutetut sisällöt muokataan mahdollisten asiakkaan kommenttien mukaisesti. Sopimuksesta riippuen materiaalien toteutuksen voi hoitaa myös asiakas itse.
- Koostamme suunnitelman pohjalta muutokset tai mahdolliset uudet kampanjat valittuihin mainosjärjestelmiin, esimerkiksi Googlen ja Metan alustoille. Kun muutokset ovat valmiina, käynnistetään ne sovittuna ajankohtana.
- Asiakkuudesta vastaavalle asiantuntijalle on varattu tyypillisesti joka viikko sopimuksen mukainen määrä aikaa ylläpitotoimiin. Nämä toimet sisältävät mainonnan tulosten seuraamisen ja mainonnan optimointiin tähtäävien toimenpiteiden toteutuksen. Rutiinitoimien automatisoinnilla ja prioriteettilistojen avulla otamme kaiken irti sovituista työtunneista. Keskitymme toiminnassamme analysointiin ja laajempiin kehitystoimenpiteisiin.
- Pidämme vähintään kerran kuukaudessa työpalaverin asiakkaan kanssa, jonka yhteydessä raportoimme digimarkkinoinnin tulokset selkeän ja visuaalisen Looker Studio -raportin kautta. Käymme arvokasta dialogia asiakkaan kanssa ja haastamme häntä kertomaan yrityksen tilanteesta myös liiketoiminnan näkökulmasta. Palaverin yhteydessä käsittelemme myös muut ajankohtaiset asiakkuuteen liittyvät asiat.
Asiakkaitamme
Kysy lisää natiivimainonnasta!
Jos kiinnostuit natiivimainonnan mahdollisuuksista, ota yhteyttä niin jutellaan lisää!