Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) sisältää ne toimenpiteet, joiden avulla parannetaan verkkosivuston, verkkokaupan tai verkkopalvelun löydettävyyttä hakukoneissa.
Hakukoneoptimointi on kokonaisuus toimenpiteitä, joiden tarkoituksena on parantaa verkkosisältöjen näkyvyyttä hakukoneissa. Mutta miksi tämä on niin merkityksellistä? Yksinkertaisesti siksi, että suurin osa ihmisistä etsii tuotteita ja palveluita juuri hakukoneiden avulla. Ja vielä tärkeämpää, suurin osa näistä ihmisistä tyytyy selaamaan ainoastaan ensimmäisen hakutulossivun. Tämä on se paikka, johon hakukoneoptimointi iskee.
Hakukoneoptimoinnin kolme osa-aluetta
Hakukoneoptimointi koostuu kolmesta osa-alueesta: verkkosivuston sisällön kehittämisestä, teknisestä optimoinnista ja linkkisuosion kasvattamisesta.
1. Verkkosivuston sisältö
Kun lähdetään tavoittelemaan hakukoneystävällistä sisältöä, perusteiden pitää olla kunnossa. Mitä hakusanoja ihmiset käyttävät etsiessään yrityksen tuotteita ja palveluita? Tietämys näistä sanoista ohjaa sisältöjen kehittämistä ja sisältörakennetta.
Tavoitteena on luoda sisältöä, joka vastaa käyttäjien kysyntään mahdollisimman tarkasti. Hakukoneet ymmärtävät ensisijaisesti tekstiä, ja laadukas sekä kattava sisältö on avain menestykseen. Ilman selkeää sisältöä hakukoneet eivät osaa ohjata kävijöitä sivustollesi.
2. Tekninen optimointi
Tekninen toteutus on hakukoneoptimoinnin perusta. Se varmistaa sivustosi pääsyn hakukoneiden tietokantaan. Tekninen optimointi alkaa järjestelmän valinnasta ja jatkuu käytännön toteutuksella.
Esimerkkejä teknisen optimoinnin ratkaisuista:
- Kuvien optimointi koko ja formaatti huomioden
- Http-pyyntöjen pakkaaminen palvelimella
- Lähdekoodin ”minifiointi”
- Selaimen välimuistin käyttäminen
- Dynaamisten sisältöjen muuttaminen staattisiksi
3. Linkkisuosion kasvattaminen
Hakukoneet painottavat verkkosivustojen linkkisuosiota. Tämä tarkoittaa, että sivustollesi johtavien linkkien määrällä ja laadulla on suuri vaikutus. Mitä arvostetumpi ja laadukkaampi linkittävä sivusto on, sitä enemmän se nostaa sivustosi arvoa.
Mittaamme hakukoneoptimoinnin tuloksia
Hakukoneoptimoinnin vaikutusta arvioidaan säännöllisellä analytiikkatyökalun seurannalla. Analytiikkatyökalu auttaa seuraamaan muun muassa:
- Orgaanista kävijämäärää ja sivustolla käyttäytymistä
- Määriteltyjä konversioita (yhteydenotot, verkkokaupan myynti jne.)
- Näkyvyyttä hakusivuilla ja sijaintia hakutuloksissa
Hakukonemarkkinoinnin asiakkaitamme
Parannetaanko hakukonelöydettävyyttäsi?
Jos tavoitteenasi on menestyä digitaalisesti, hakukoneoptimointi on välttämätöntä. Ota yhteyttä niin jutellaan, kuinka sivustosi hakukonesijoituksia voitaisiin parantaa.